-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ni måneder med nedgang
ACEAs nyttebilstatistikk for mars viser at for niende måned på rad er tendensen synkende i Europa. Det finnes imidlertid et lysglimt som er nesten umulig å se: Akkumulert ligger fremdeles biler over 16 tonn 0,05 prosent over første kvartal i fjor. Men 34 biler er ikke mye til buffer.
Som vanlig er det store kartet når ACEA presenterer nyregistrerte nyttebiler ganske uklart.
Overordnet ser vi at salget har sunket med 24,9 prosent i mars og med 18,1 prosent i hele første kvartal.
Disse tallene gjelder imidlertid alle vektklasser, også de minste varebilene, og gjelder bare EU.
Hvis vi ser på hele Europa, EU pluss EFTA pluss GB er nedgangen enda større: 25,1 prosent i mars og 18,7 prosent for første tre måneder. Storbritannia har det største ansvaret her, selv om også Norge er med på å trekke det hele ned.
Men så kan vi splitte på vekter, og de som er på under 3,5 tonn – som vi kaller varebiler og svenskene lette lastbilar – har sunket vesentlig mer enn totalen. Minus 28,2 prosent i mars og minus 21,7 i kvartalet.
Med minus 46,5 prosent er det Spania som virkelig trekker ned, men det er ingen, bortsett fra Island, som har et plusstegn i denne kolonnen i mars.
Hvis vi tar for oss alle over 3,5 tonn er ikke bildet fullt så dystert. Minus 6,6 prosent i mars og minus 2,2 prosent akkumulert for hele EU. Her ødelegger både EFTA og GB igjen, slik at for hele Europa var nedgangen 8,9 prosent i mars. For første kvartal endte nedgangen på 3 prosent.
Og så viser det seg at det er de tyngste – de over 16 tonn - som er de mest stabile. I Europa sank denne gruppen med 4,6 prosent i mars. Og av de syv markedene som har et volum større enn 1000 biler var Frankrike, Italia og Nederland i pluss.
Også her var Island positiv, men hele området, EU+GB+EFTA, hadde sunket med 6,4 prosent, men lå fremdeles foran fjoråret, akkumulert.
Selv om påsken i fjor stort sett falt innenfor april er det vel ikke før etter første tertial vi virkelig kan begynne å få øye på hva som skjer, og i hvilken grad.