-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Ti måneder i motvind
ACEAs nyttebilstatistikk for april viser at for tiende måned på rad er tendensen synkende i Europa. Og mens vi etter mars klarte å finne et lite lysglimt – de tyngste lå fremdeles 34 biler foran på akkumulert-statistikken! – er det ikke antydning av tilsvarende oppmuntringer nå.
Som vanlig er det store kartet når ACEA presenterer nyregistrerte nyttebiler ganske uklart.
Overordnet ser vi at salget har sunket med 27.1 prosent i april og med 20,3 i første tertial. Og at alle de store markedene bortsett fra Italia har ramlet to-sifret, fra 36 til 28,6 prosent. Italia nøyer seg med minus 7,7prosent.
Disse tallene gjelder imidlertid alle vektklasser, også de minste varebilene, og gjelder bare EU.
Hvis vi ser på hele Europa, EU pluss EFTA pluss GB er nedgangen den samme i april, 27,1 prosent i mars, men høyere, 20,8 prosent, for de første fire måneder.
Og så kan vi splitte på vekter, og de som er på under 3,5 tonn – som vi kaller varebiler – har sunket mer enn totalen. Minus 30 prosent i mars og minus 23,8 i tertialet.
Spania er fremdeles det markedet som virkelig trekker ned, minus 41 prosent men en liten bedring ser vi allikevel. I mars var Island det eneste med plusstegn. Etter april har vi faktisk fem pluss-land. Bl.a. Sverige, som føyk 55 prosent opp, til 2.954 biler. Men fremdeles ligger de 29 prosent etter, akkumulert.
Hvis vi tar for oss alle over 3,5 tonn er ikke bildet fullt så dystert – men definitivt overskyet. Minus 12,4 prosent i april (marginalt bedre enn EU isolert) og minus 5,4 prosent akkumulert (marginalt dårligere enn for EU som er på 4,2 i minus.)
Og så viser det seg igjen at det er de tyngste – de over 16 tonn - som er de minst ustabile. I Europa sank denne gruppen med 10,8 prosent prosent i april. Av alle markedene med mer enn 1.000 biler var bare Frankrike i pluss.
Fremdeles var Island positiv her, der ble det solgt 10 biler, mot fem i fjor. Men Norge på 327 mistet 40 biler i forhold til april i fjor, og Sveits med sine 223, endte 67 biler bakpå. En skikkelig EFTA-nedtur.
At bussene fremdeles ligger 5,1 prosent foran akkumulert er nok mest snakk om offentlige investeringer. At vi manglet 17 biler i april, og dermed endte -0,7 prosent på bakfoten kan fort rettes opp igjen.
Men det begynner å bli lenge siden vi kunne skrive at ‘nyttebilmarkedet økte med 12,4 prosent siste måned’.
Da snakket vi om juni 2021.