FULL FART: Lastebilfabrikkene klarer ikke holde produksjonen tritt med etterspørselen. Bildet, som kun er ment for illustrasjon, er fra Scanias førerhusfabrikk i Oskarshamn.
FULL FART: Lastebilfabrikkene klarer ikke holde produksjonen tritt med etterspørselen. Bildet, som kun er ment for illustrasjon, er fra Scanias førerhusfabrikk i Oskarshamn.

2022-produksjonen av lastebiler er utsolgt

Tross betydelige usikkerheter i finansmarkedene er etterspørselen etter lastebiler fremdeles høy, samtidig som leveringskapasiteten fremdeles er lav. Dermed er hele årets produksjon utsolgt.

Publisert

Det kommer frem i en ny studie fra Berylls, et konsulentselskap som er spesialisert på kjøretøysektoren.

Studien som ble offentliggjort i dag, tirsdag 24. mai, er blant annet gjengitt av de velrenommerte tyske tidsskriftene automobilwoche.de og handelsblatt.de.

At etterspørselen er høyere enn hva produsentene klarer å levere for tiden er jo ikke nytt, og allerede i de årlige nyttårsintervjuene YrkesBil gjennomførte med de norske importørene meldte flere at mesteparten av det de kunne levere i år allerede var «utsolgt». (Du finner alle årsintervjuene her)

I etterkant har verden blitt ytterligere rammet av stor usikkerhet og betydelige problemer i forsyningskjedene som følge av krigen i Ukraina.

Nå melder de tyske tidsskriftene, som følger lastebilsektoren tett, at «den oppdemmede etterspørselen er enorm og ordrereserven er enorm, og på den annen side hemmes lastebilproduksjonen av leveringsflaskehalser for halvledere og ledningsnett».

I Berryls-studien som ble publisert tirsdag slås det fast at «produksjonen av 2022 er utsolgt».

– Forsyningskjedene forblir usikre, skriver Berylls-ekspert Steffen Stumpp i rapporten. Han peker blant annet på at den korona-relaterte stengingen av Shanghai byr på betydelig risiko for fremtiden.

Lastebilkjøperne som må se langt etter sin nye lastebil øyner neppe noen oppsider med dagens situasjon, men Handelsblatt skriver at fra lastebilprodusentenes side er situasjonen «ikke den verste forutsetningen for høy fortjeneste».

Det rapporteres nemlig ikke om noen tegn til avtagende etterspørsel.

Volvo-konsernet og amerikanske Paccar (eier blant annet DAF) trekkes frem som «svært lønnsomme» for tiden, med tosifrede marginer.

– Mens deres tyske konkurrenter Daimler (eier Mercedes-Benz Trucks og Fuso) og Traton (eier Scania og MAN) har fortsatt noen hjemmelekser å gjøre, skriver Stumpp.

Han mener «benchmark» for lønnsomhet er Volvo med 12,5 prosent driftsresultat fra salg.

Samtidig påpeker han at «det japanske Daimler-datterselskapet Fuso og Traton-datterselskapene MAN og Navistar er langt unna dette». Som kjent ble MAN så hardt rammet av komponentmangel at de måtte holde fabrikkene sine stengt i rundt seks uker i mars og april.

Powered by Labrador CMS