-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

ADAC gruser EuroNCAPs varebiltester
Det er bare en måned siden EuroNCAP delte ut platina og gull og sølv til varebiler etter at de hadde vært gjennom diverse vurderinger. Nå kommer ADAC med et korrigerende bilde.
EuroNCAPs vurderinger gikk ikke på kollisjonstester, ingen av bilene ble slengt i veggen. Testen gjaldt vurdering av bilenes sikkerhetssystemer.
Bare en av bilene ble underkjent og ble bedømt Not recommended. Men i den andre enden endte Fiat Ducato opp med Platina – som den eneste.
Det burde kanskje vekke noen reaksjoner at av hele Stellantis-familien med Ducato, Boxer, Jumper og Movano – som alle var med i testen – skulle Fiaten være den som var tyngst lastet med sjåførassistenter slik at den endte på en absolutt topp.
ADAC, den tyske bilistorganisasjonen reagerte på noe helt annet. De syntes åpenbart testen ga et helt galt bilde av virkeligheten – i hvert fall av den tyske virkeligheten.
De hevder nemlig at de fleste bilene i dette segmentet blir levert så magre som mulig, slik at testen var helt irrelevant.
Ikke bare irrelevant forresten, men komplett villedende.
En Ducato ville nemlig kunne utstyres med Platina-merket på butikk-gulvet, selv om den ikke var utstyrt med antydninger av det sikkerhetssystemet som sikret den topp-plasseringen.
Vi kan bare forestille oss hva som har foregått på bakrommet til EuroNCAP, der ADAC er en av de sterkeste partnerne. I alle fall har ADAC gjennomført sin egen vurdering i etterkant og gitt bilene karakter.
Bare en er nesten godkjent, med en bronseplakett – alle de andre fikk rent stryk og heter «Ikke anbefalelsesverdige».
Det er viktig å presisere, før vi gjengir den reviderte listen, at hverken ADAC-testen eller EuroNCAP-karakterene må overføres direkte på den bilen du ser på akkurat nå.
ADAC-vurderingene er gjennomført på biler der det nesten kan virke som at brems på alle fire hjul er ekstrautstyr, mens bilene i EuroNCAP testen er utstyrt med et ekstrautstyr-nivå vi ikke kjenner omfanget av.
Hvis du leser deg gjennom en lang, tung tekst kan du riktignok skape deg et inntrykk av hva ed bilen har og ikke har – men i forhold til den vanlige håndverker-kunden er det ikke noen åpenbare argumenter for at EuroNCAP-testen er mer verdifull enn ADAC sin.
Vi gjengir her ADACs liste, der bilene er listet etter i hvilken grad de oppfylte sikkerhetskravene.
Som eksempel: Ducato nådde 88 % av målet i Euro NCAP-testen som beste bil. Hos ADAC nådde den 10 % av de samme målene. Mercedes-Benz Vito som ble best hos ADAC – den eneste ‘godkjente’ – fikk 21 % der, mens EuroNCAP ga den 61 %.
På denne listen har vi føyet til hvilken karakter den fikk i EuroNCAP.
Testresultatene fra ADAC:
Merke og modell | ADAC % | ADAC karakter | EuroNCAP % | EuroNCAP karakter |
Mercedes-Benz Vito | 21 | Bronse | 61 | Gull |
Opel Vivaro | 11 | Stryk | 42 | Sølv |
Peugeot Expert | 11 | Stryk | 44 | Sølv |
Fiat Ducato | 10 | Stryk | 88 | Platina |
Mercedes-Benz Sprinter | 10 | Stryk | 52 | Sølv |
Nissan Primastar | 10 | Stryk | 45 | Sølv |
Renault Trafic | 10 | Stryk | 45 | Sølv |
Ford Transit Custom | 10 | Stryk | 63 | Gull |
Ford Transit | 10 | Stryk | 68 | Gull |
Iveco Daily | 10 | Stryk | 41 | Sølv |
Nissan Interstar | 10 | Stryk | 18 | Not recommended |
Renault Master | 10 | Stryk | 29 | Bronse |
Citroen Jumpy | 8 | Stryk | 37 | Bronse |
Toyota Proace | 8 | Stryk | 37 | Bronse |
Citroen Jumper | 7 | Stryk | 32 | Bronse |
Opel Movano | 7 | Stryk | 33 | Bronse |
Peugeot Boxer | 7 | Stryk | 33 | Bronse |
Volkswagen Crafter | 5 | Stryk | 44 | Sølv |
Volkswagen Transporter | 5 | Stryk | 65 | Gull |