Den tyske bilistorganisasjonen ADAC reagerte på resultatene fra EuroNCAPs varebilundersøkelse, og har nå utført egne tester.
Den tyske bilistorganisasjonen ADAC reagerte på resultatene fra EuroNCAPs varebilundersøkelse, og har nå utført egne tester.

ADAC gruser EuroNCAPs varebiltester

Det er bare en måned siden EuroNCAP delte ut platina og gull og sølv til varebiler etter at de hadde vært gjennom diverse vurderinger. Nå kommer ADAC med et korrigerende bilde.

Publisert

EuroNCAPs vurderinger gikk ikke på kollisjonstester, ingen av bilene ble slengt i veggen. Testen gjaldt vurdering av bilenes sikkerhetssystemer.

Bare en av bilene ble underkjent og ble bedømt Not recommended. Men i den andre enden endte Fiat Ducato opp med Platina – som den eneste.

Det burde kanskje vekke noen reaksjoner at av hele Stellantis-familien med Ducato, Boxer, Jumper og Movano – som alle var med i testen – skulle Fiaten være den som var tyngst lastet med sjåførassistenter slik at den endte på en absolutt topp.

ADAC, den tyske bilistorganisasjonen reagerte på noe helt annet. De syntes åpenbart testen ga et helt galt bilde av virkeligheten – i hvert fall av den tyske virkeligheten.

De hevder nemlig at de fleste bilene i dette segmentet blir levert så magre som mulig, slik at testen var helt irrelevant.

Ikke bare irrelevant forresten, men komplett villedende.

En Ducato ville nemlig kunne utstyres med Platina-merket på butikk-gulvet, selv om den ikke var utstyrt med antydninger av det sikkerhetssystemet som sikret den topp-plasseringen.

Vi kan bare forestille oss hva som har foregått på bakrommet til EuroNCAP, der ADAC er en av de sterkeste partnerne. I alle fall har ADAC gjennomført sin egen vurdering i etterkant og gitt bilene karakter.

Bare en er nesten godkjent, med en bronseplakett – alle de andre fikk rent stryk og heter «Ikke anbefalelsesverdige».

Det er viktig å presisere, før vi gjengir den reviderte listen, at hverken ADAC-testen eller EuroNCAP-karakterene må overføres direkte på den bilen du ser på akkurat nå.

ADAC-vurderingene er gjennomført på biler der det nesten kan virke som at brems på alle fire hjul er ekstrautstyr, mens bilene i EuroNCAP testen er utstyrt med et ekstrautstyr-nivå vi ikke kjenner omfanget av.

Hvis du leser deg gjennom en lang, tung tekst kan du riktignok skape deg et inntrykk av hva ed bilen har og ikke har – men i forhold til den vanlige håndverker-kunden er det ikke noen åpenbare argumenter for at EuroNCAP-testen er mer verdifull enn ADAC sin.

Vi gjengir her ADACs liste, der bilene er listet etter i hvilken grad de oppfylte sikkerhetskravene.

Som eksempel: Ducato nådde 88 % av målet i Euro NCAP-testen som beste bil. Hos ADAC nådde den 10 % av de samme målene. Mercedes-Benz Vito som ble best hos ADAC – den eneste ‘godkjente’ – fikk 21 % der, mens EuroNCAP ga den 61 %.

På denne listen har vi føyet til hvilken karakter den fikk i EuroNCAP.

Testresultatene fra ADAC:

Merke og modell ADAC % ADAC karakter EuroNCAP % EuroNCAP karakter
Mercedes-Benz Vito21Bronse61Gull
Opel Vivaro11Stryk42Sølv
Peugeot Expert11Stryk44Sølv
Fiat Ducato10Stryk88Platina
Mercedes-Benz Sprinter10Stryk52Sølv
Nissan Primastar10Stryk45Sølv
Renault Trafic10Stryk45Sølv
Ford Transit Custom10Stryk63Gull
Ford Transit10Stryk68Gull
Iveco Daily10Stryk41Sølv
Nissan Interstar10Stryk18Not recommended
Renault Master10Stryk29Bronse
Citroen Jumpy8Stryk37Bronse
Toyota Proace8Stryk37Bronse
Citroen Jumper7Stryk32Bronse
Opel Movano7Stryk33Bronse
Peugeot Boxer7Stryk33Bronse
Volkswagen Crafter5Stryk44Sølv
Volkswagen Transporter5Stryk65Gull
Powered by Labrador CMS