-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
AdBlue over hele landet
Statoil Norge skal i løpet av året åpne ytterligere 10 fyllestasjoner med det NOx-rensende produktet AdBlue.
- Vi bygger nå opp et landsdekkende nettverk av AdBlue-stasjoner i Norge, sier Tom Borgersen i Statoil Norge til Pressenytt.
I løpet av 2008 skal AdBlue selges fra nærmere 25 Statoil-pumper over hele landet.
Tøffe EU-krav gjør at utslippene av nitrogenoksid (NOx) fra dieseldrevet tungtransport i Norge må kuttes kraftig. Norge har forpliktet seg til å redusere det årlige NOx-utslippet ned til 156 000 tonn innen 2010. Det er rundt 30 prosent under 1990-nivået.
- NOx er en stor miljøutfordring som er blitt stadig mer aktuell i takt med at andelen dieselbiler har økt. NOx forårsaker både sur nedbør og opphoping av ozon på bakkenivå, noe som særlig plager allergikere og astmatikere.
- Vi har til hensikt å bidra til å redusere dette problemet ved å gjøre AdBlue tilgjengelig over hele landet, sier Tom Borgersen, salgsdirektør i Energy & Retail i Statoil Norge.
Renser 90 prosent
AdBlue består av nitrogenforbindelsen urea og demineralisert vann. Blandingen oppbevares i en liten spesialtank på lastebilen, og sprøytes inn i eksosen. Ifølge produsenten Yara brytes rundt 90 prosent av det skadelige nitrogenoksidet ned til nitrogen og vanndamp, som er ufarlig for miljø og helse.
Statoil Norge selger allerede AdBlue fra 15 fyllestasjoner i Akershus, Oslo, Buskerud, Østfold, Oppland, Aust-Agder, Hordaland, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Telemark, Hedmark og Nordland. De nye fyllestasjonene kommer i Vestfold, Sogn og Fjordane, Nord-Trøndelag, Oppland, Nordland, Troms og Finnmark.
Salget øker
I tillegg selges produktet i 10 liters kanner på stasjoner landet rundt. – Vi har i dag landets beste distribusjon på AdBlue, og vi ønsker å bli enda bedre. Så langt har vi solgt AdBlue fra pumpe eller i kanne fra 176 stasjoner over hele landet.
- Etterspørselen øker fra uke til uke, etter hvert som en stadig større andel av tungtransportparken kan bruke produktet, sier Borgersen.
Han regner med at omkring 8000 tyngre kjøretøyer i Norge vil bruke AdBlue innen utgangen av 2008.
- Det finnes andre løsninger som også reduserer NOx-utslipp, men ifølge bilfabrikantene er AdBlue det eneste produktet som også bidrar til å redusere drivstofforbruket. Dermed reduseres også CO2-utslippene, sier Borgersen.
AdBlue-stasjoner i Norge:
- Statoil Vestby, Akerhus
- Statoil Berger, Akerhus
- Statoil Furuset, Oslo
- Statoil Storebaug, Østfold
- Statoil Lier E18, Buskerud
- Statoil Telemarksporten, Telemark
- Statoil Mjøsstranda, Oppland
- Statoil Furnes E6, Hedmark
- Statoil Lillesand, Aust-Agder
- Statoil Lura, Rogaland
- Statoil Truck Scania Vest, Hordaland
- Statoil Truck Breivika, Møre og Romsdal
- Statoil Truck Furene, Møre og Romsdal
- Statoil Klett, Sør-Trøndelag
- Statoil Fagernes - Narvik, Nordland