-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Aksjon for bussbelte
Det har lenge vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i buss, men få er klar over det. Nå vil bussbransjen stramme inn beltebruken.

Busselskapene må bli flinkere til å fortelle passasjerene at de må bruke sikkerhetsbelte. Det går fram av et brev som Transportbedriftenes Landsforening har sendt til sine medlemsbedrifter. <å> – Vår erfaring er at det er svært mange passasjerer som ikke bruker belte i buss. Det skyldes i stor grad at de ikke er klar over påbudet. Derfor ber vi nå busselskapene og sjåførene om å bli enda flinkere til å opplyse om dette, sier administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening til nyhetsbyrået Newswire.
Budskapet fremføres også ved hjelp av store annonser i medlemsbladene til sjåførorganisasjonene og bransjeorganisasjonen.
Redder liv
Helt siden 1999 har det vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i busser som har slike belter. Likevel har bussbelte på langt nær blitt like vanlig å bruke som bilbelte.
– Det er på høy tid at påbudet kommer høyere opp i folks bevissthet. Bruk av belte i buss redder liv, noe vi fikk en kraftig påminnelse om i sommer, sier Aubert, og sikter til bussulykken ved Randsfjorden i slutten av august. Én person omkom, mens to ble alvorlig skadet. Mange av passasjerene brukte sikkerhetsbelte, og redningsmannskapene mener at det begrenset ulykkens omfang.
Vanskelig å kontrollere
UP-sjef Odd Reidar Humlegård sier rett ut at politiet ikke har store muligheter for å sjekke om passasjerer bruker belte eller ikke.
– Vi har ingen oversikt over hvor mange som bruker belte i buss. Det er et felt som ikke er særlig egnet for kontroll. I en buss er det gjerne 50 – 60 passasjerer, noe som gjør det lite oversiktelig for kontrollørene. Og blir bussen stoppet, har folk god tid til å få på seg beltet, sier Humlegård.
Han opplyser at Utrykningspolitiet av den grunn ikke bruker mye ressurser på denne type kontroller.
– Det er nok mer å hente på at bussjåførene kommer med oppfordringer til folk, særlig de som skal på langturer der det er god tid mellom av- og påstigning.