-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Aksjon for bussbelte
Det har lenge vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i buss, men få er klar over det. Nå vil bussbransjen stramme inn beltebruken.

Busselskapene må bli flinkere til å fortelle passasjerene at de må bruke sikkerhetsbelte. Det går fram av et brev som Transportbedriftenes Landsforening har sendt til sine medlemsbedrifter. <å> – Vår erfaring er at det er svært mange passasjerer som ikke bruker belte i buss. Det skyldes i stor grad at de ikke er klar over påbudet. Derfor ber vi nå busselskapene og sjåførene om å bli enda flinkere til å opplyse om dette, sier administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening til nyhetsbyrået Newswire.
Budskapet fremføres også ved hjelp av store annonser i medlemsbladene til sjåførorganisasjonene og bransjeorganisasjonen.
Redder liv
Helt siden 1999 har det vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i busser som har slike belter. Likevel har bussbelte på langt nær blitt like vanlig å bruke som bilbelte.
– Det er på høy tid at påbudet kommer høyere opp i folks bevissthet. Bruk av belte i buss redder liv, noe vi fikk en kraftig påminnelse om i sommer, sier Aubert, og sikter til bussulykken ved Randsfjorden i slutten av august. Én person omkom, mens to ble alvorlig skadet. Mange av passasjerene brukte sikkerhetsbelte, og redningsmannskapene mener at det begrenset ulykkens omfang.
Vanskelig å kontrollere
UP-sjef Odd Reidar Humlegård sier rett ut at politiet ikke har store muligheter for å sjekke om passasjerer bruker belte eller ikke.
– Vi har ingen oversikt over hvor mange som bruker belte i buss. Det er et felt som ikke er særlig egnet for kontroll. I en buss er det gjerne 50 – 60 passasjerer, noe som gjør det lite oversiktelig for kontrollørene. Og blir bussen stoppet, har folk god tid til å få på seg beltet, sier Humlegård.
Han opplyser at Utrykningspolitiet av den grunn ikke bruker mye ressurser på denne type kontroller.
– Det er nok mer å hente på at bussjåførene kommer med oppfordringer til folk, særlig de som skal på langturer der det er god tid mellom av- og påstigning.