Arrival går i produksjon sommeren 2022. Bilen kan leveres i flere lengder og med ulike batteripakker, og størrelsesmessig befinner den seg i Crafter/Sprinter-kategorien.

Arrival ankommer Norge

Sammen med produsenten Arrival skal LeasePlan vise frem den elektriske varebilen Arrival Van i Oslo torsdag.

Arrival blir et nytt bilmerke i Norge, men varebilprodusenten er godt kjent fra før på YrkesBil.no.

Vi omtalte dem første gang i 2018, og i mars i år - da de startet testkjøring.

Nå bekrefter LeasePlan at de skal introdusere Arrival som et nytt bilmerke i Norge. Startskuddet går med en pressevisning av varebilen i Oslo torsdag ettermiddag.

Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan Norge, regner med at det vil bli betydelig interesse rundt lanseringen.

Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan Norge.

– Vi opplever at flåtekundene etterspør elektriske varebiler i sterkt økende grad. De er åpne for å vurdere om nye alternativer av biltyper kan hjelpe virksomhetene til å løse deres oppgaver, sier Marius Paus til YrkesBils søsterpublikasjon BilNytt.no som først omtalte saken.

Det er LeasePlan-konsernet sentralt som har stått for innkjøpet av 3.000 Arrival og som organiserer et europeisk roadshow der turen nå har kommet til Oslo.

Skal tilbys LeasePlan-kunder

– Det er en veldig tidlig fase ennå, men vår rolle vil være å gjøre varebilen tilgjengelig for norske flåtekunder når den tid kommer, sier Paus til BilNytt.no.

Han sier at kundegrunnlaget i Norge er interessant for selskapet.

Paus kan ikke gi noen detaljer om eventuelt kommende importør- og serviceavtaler, men understreker at avtalen er kommet i gang etter at kunde-/brukernytte og markedspotensial er vurdert.

Av argumenter i favør av Arrival nevner Marius Paus kostnadsbildet og den modulerbare batteriløsningen som gjør at kunden kan velge kombinasjon av nyttelast og rekkevidde ut fra sine behov.

Hyundai på eiersiden

Arrival er et ungt britisk selskap som på kort tid har klart å gjøre seg bemerket – ikke minst ved å bli det høyest verdsatte britiske selskapet på Nasdaq noensinne (13,6 milliarder dollar), da det ble børsnotert tidligere i år.

Arrival ble grunnlagt i 2015 av den tidligere vise-kommunikasjonsministeren i Russland, Denis Sverdlov. Pengene til Arrival kom fra da han solgte mobilprodusenten Yota samme år som han ble politiker.

Blant investorene finnes Hyundai-Kia-konsernet og UPS – sistnevnte har bestilt 10.000 eksemplarer av varebilen med en opsjon på ytterligere 10.000 biler i 2024.

I produksjon neste år

Men det er flere grunner til at nykommeren blir lagt merke til; blant annet skal den vordende varebilprodusenten (produksjonsstart er planlagt sommeren 2022), ha klart å redusere kostnadsnivået sitt betydelig under konkurrentenes gjennom ekstrem rasjonalisering av både konstruksjon og produksjonsverktøy.

Varebilene skal produseres ved såkalte mikro-fabrikker, som kan settes opp på kort tid der markedet måtte vise seg å være.

De er basert på en såkalt skateboard-plattform og tilbys i lengder fra 5,1 til 6,5 meter og de modulerbare batteriene kan leveres med kapasiteter fra 44 til 133 kWt takket være batterikasser som er skalerbare.

Ikke første gang for LeasePlan

Det hører med til historien at LeasePlan tidligere har vært involvert i å introdusere elektriske varebiler til Norge:

Sent i 2017 ble det kjent at de var partner med den kinesiske bilbiganten SAIC for å lease ut el-varebilene fra Maxus til norske kunder – med Posten som første flåtekunde.

LeasePlan var også tilstede på SAICs Maxus-stand på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september 2018.

Etter hvert endte det opp med et samarbeid der RSA fikk importørstatus for Maxus her i landet i 2018.

– Tanken med Maxus var hele tiden et partnerskap på leasing, og at RSA skulle være importør, sier Marius Paus.

– Forskjellen fra den gangen er at vi denne gangen tar sikte mer på et leasing-partnerskap og at LeasePlan er nærmere på fabrikanten, sier Paus.

Powered by Labrador CMS