-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Posten tester kinesisk elvarebil
Posten Norge tester nå ut en elektrisk varebil av typen Maxus EV80 fra kinesiske SAIC i juletrafikken i Oslo.

Utvalget av elektriske varebiler i Transporter-segmentet med akseptabel rekkevidde og lastekapasitet er mildt sagt begrenset.
Dette er bakgrunnen for at Posten Norge nå i samarbeid med LeasePlan skal prøve ut den elektriske varebilen Maxus EV80 fra den kinesiske bilprodusenten SAIC.
Bilen er den eneste av sitt slag i Norden og postverket skal bruke den til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo sentrum.
At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør ikke elektriske varebiler mindre aktuelt.
Helt elektrisk
Posten har allerede har elektrifisert mye. De har i dag rundt 500 små elektriske varebiler.
- Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.
Testbilen er registrert på nederlandske skilter, og skal heller ikke registrerers i Norge med det første.
Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.
Det er LeasePlan som har hjulpet Posten med å skaffe elvarebilen. Leasingselskapet har en flåte på 50.000 biler i Norge, hvorav Posten er den desidert største kunden med 5.000 biler.
LES OGSÅ: Elektrisk varebil på gang fra Mercedes
Utprøvd teknologi
SAIC er ingen liten butikk. I år beregner de å produsere 6,5 millioner kjøretøy. Dette omfatter både egne merkevarer og produksjon for utenlandske partnere, blant annet tyske Volkswagen, som vil være til stede i det kinesiske markedet.
Maxus er ett av produsentens egne bilmerker som nå selges i Europa. Brand Manager for SAIC i Europa, Lou Jedeloo, forteller til YrkesBil at de har solgt rundt 300 elektriske varebiler av typen EV80 - hovedsaklig i Nederland og Tyskland.
På hjemmemarkedet har varebilen eksistert i over ti år, men da med forbrenningsmotor. I Europa skal den kun markedsføres som elbil - en variant som har vært i salg i Kina i tre år.
- Det betyr at bilen er vel utprøvd, så vi vet at den fungerer, sier Jedeloo.
Han viser også til at Shanghai Post kjører 300 slike elbiler, Huayu NEV leasing & rental company har 50 EV80 i drift, men har nylig bestilt ytterligere 500 eksemplarer. Kinas største ekspressbudselskaper, SF Group, har også et par hundre slike i parken.
LES OGSÅ: Kinesisk elbuss på plass i Oslo
På vei mot fossilfritt
Miljøorganisasjonen Zero applauderer naturligvis initiativet fra Posten.
- Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i Zero.
Trenger over 100
Maxus EV 80 er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil Posten ha behov for i overkant av hundre biler av denne typen.
- I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.
Fakta: SAIC Maxus EV80
• Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
• Lastevolum 11.4 m3
• Batteri 56 KW
• Hurtiglading tar to timer, langlading tar 7 timer.
• Rekkevidde >200 km
• SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
• SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet