Per Aleby, med 27 år bak seg hos Scania, skal introdusere det nye nyttekjøretøymerket Arrival i de nordiske markedene. Her fotografert med varebilen utenfor Ullevål stadion i høst.
Per Aleby, med 27 år bak seg hos Scania, skal introdusere det nye nyttekjøretøymerket Arrival i de nordiske markedene. Her fotografert med varebilen utenfor Ullevål stadion i høst.

Slik er Arrivals planer for lansering av elektrisk varebil og buss i Norge

Den ferske britiske nyttekjøretøyprodusenten Arrival jakter nå norske partnere for servicemarked og påbygg, samt salgskanaler, for selskapets elektriske varebil. Samtidig ser de på norske anbud for sin elektriske 12-meter lavgulv bybuss.

– Vi ser et stort og spennende potensial i det norske markedet, både for vår elektriske varebil og vår elektriske buss, sier Per Aleby til YrkesBil.

Etter 27 år i ulike roller hos Scania, deriblant mye innen buss, har svensken nå påtatt seg ansvaret for å introdusere den unge kjøretøyprodusenten Arrival i de nordiske markedene med elvarebiler og elbusser.

Nylig hadde han med seg en prototype av Arrival Van til Oslo der den ble vist frem for et titalls potensielle norske flåtekunder og for pressen.

Til tross for en anonym gråfarge vekket kassebilen en viss oppmerksomhet også hos forbipasserende utenfor Ullevål Stadion. Design og karosseri bygget i gjenvinnbart komposittmateriale er bare to av punktene der varebilen skiller seg fra konkurrentene.

Mikrofabrikker

Arrival ble grunnlagt i 2015 av den tidligere vise-kommunikasjonsministeren i Russland, Denis Sverdlov. Blant investorene finnes Hyundai-Kia-konsernet og UPS.

Men det er flere grunner til at nykommeren blir lagt merke til; blant annet skal selskapet ha klart å redusere kostnadsnivået sitt betydelig under konkurrentenes, gjennom ekstrem rasjonalisering av både konstruksjon og produksjonsverktøy.

Varebilene skal produseres ved såkalte mikro-fabrikker. Produksjonsstart er planlagt i tredje kvartal 2022.

– Mikrofabrikker er lønnsomme å sette opp der det selges minst 10.000 kjøretøy per år innenfor et definert geografisk område, for å få produksjonen så nær markedet som mulig. Fabrikkene trenger ikke mye plass, de kan etableres i en tom lagerhall og være operative i løpet av seks måneder. Så får vi se om markedet i Norden blir tilstrekkelig stort til at vi kan sette opp en mikrofabrikk her, sier Aleby.

Bla i bildesamlingen og se flere bilder fra Arrivals Oslo-besøk. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Firehjulsdrift og hengerfeste?

Kjøretøyene – både varebilen og bussen – er basert på en fleksibel såkalt skateboard-plattform.

Bilen er bygget på et chassis, med bærende deler i aluminium og stål. Karosseridelene i komposittmateriale støpes i former og skal tåle en støyt uten å trenge reparasjon. Riper vil det kunne bli, men fordi fargen er gjennomgående i materialet trenger du ikke kamuflere med lakkstift.

Varebilen tilbys i lengder fra 5,1 til 6,5 meter og de modulerbare batteriene som Arrival selv lager, med celler fra LG, kan leveres med kapasiteter fra 44 til 133 kWt takket være batterikasser som er skalerbare.

Arrival Van H3L3
Lengde: 5.915 mm
Lastelengde: 3.450 mm
Lastevolum: 13,5 m3
Akselavstand: 3.550 mm
Høyde: 2.730 mm
Bredde (inkl. speil): 2.350 mm
Bakkeklaring: 180 mm
Snusirkel: 12,9 meter
Dekkstørrelse: 235/65/R16
Felger: 16`` x 6.5J

Per Aleby har merket seg, forsikrer han, at firehjulsdrift er stort i det norske varebilmarkedet.

– Bilen er i utgangspunktet forhjulsdrevet og leveres ikke med firehjulsdrift ved produksjonsstart, men planer for dette ligger inne i «veikartet» for videre utvikling så det vil komme, sier han.

Det nest viktigste for mange nordmenn på jakt etter elbil er tilsynelatende tilhengerfeste.

– Per nå er det kun klart for en 750 kilos henger uten brems, men det pågår mye jobb med å se hva vi kan klare med hengere som har brems, forsikrer Aleby.

Arrivals bybuss.
Arrivals bybuss.

Bussen på sin side er en toakslet 12-meters lavgulv bybuss, men den kan også lages i 10,5 og 13 meter, og har samme batterimoduler og motorer som varebilen – skalert etter behov.

Jakter servicepartnere

Per i dag er Arrivals nordiske organisasjon veldig «liten og lean», bestående av Per Aleby alene. Hvordan ser han for seg inntreden i Norge?

– Vi må selvsagt opprette en juridisk enhet i Norge for importvirksomheten, som vi skal stå for selv. Dette jobber vi med nå. Utgangspunktet er at vi skal selge direkte fra oss og vi begynner med de litt større operatørene i segmentet for varebiler, sier Aleby, og fortsetter:

– Vi skal også levere en chassisutgave av varebilen der det kan monteres påbygg, og der må vi finne gode lokale partnere i det norske markedet. Disse partnerne kan også bli en salgskanal på sikt, der vi selger kundespesifikke løsninger.

Innledningsvis foreligger ikke planer om fysiske salgspunkter/forhandlere.

– Vi tror det å selge selv, og ha en god partner i servicemarkedet, vil fungere bra, sier Aleby.

– Når det gjelder varebilen trenger vi en partner i Norge og Norden, som har en bra dekning som kjede, som er interessert i – og kan – elkjøretøy. Disse diskusjonene pågår nå med potensielle partnere, men jeg vil ikke si navn på hvem vi snakker med før en avtale er klar.

– Innen buss har de fleste operatører sitt eget opplegg som bussleverandøren blir en del av. Med de lange perspektivene som er på bussanbud har vi allerede begynt å se på anbud for Norge, og er i dialog med norske operatører.

Vekt og ytelser:
Batteristørrelse67 kWh89 kWh111 kWh
Tillatt totalvekt4250 kg4250 kg4250 kg
Egenvekt2595 kg2715 kg2835 kg
Tilatt nyttelast1655 kg1535 kg1415 kg
Rekkevidde (WLTP)*180 km240 km290 km
Toppfart120 km/h120 km/h120 km/h
Ladefart
DC:120 kW120 kW120 kW
AC:11 kW11 kW11 kW

LeasePlan-partnerskap

Konkrete priser på varebilen var det ikke snakk om under Oslo-besøket, kun en viss antydning:

­– Elektriske biler er som regel en del dyrere enn tilsvarende med forbrenningsmotor, men vårt mål er at prisnivået på Arrival skal være konkurransedyktig med premiummodeller som Volkswagen Crafter og Mercedes-Benz Sprinter med forbrenningsmotorer, sier Aleby.

Arrival har et internasjonalt partnerskap med LeasePlan når det gjelder leasingløsninger.

– Dette er ikke en eksklusiv avtale, så vi kommer sikkert til å jobbe med andre lignende firmaer også. Men de er vår «preferred partner» innen leasing. De har også bestilt 3.000 enheter som skal leveres de første produksjonsårene, men hvordan disse enhetene skal fordeles i Europa er ikke avklart, sier Aleby.

Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan Norge, er spent på Arrival-mottakelsen i Norge.

– Vi opplever at flåtekundene etterspør elektriske varebiler i sterkt økende grad. De er åpne for å vurdere om nye alternativer av biltyper kan hjelpe virksomhetene til å løse deres oppgaver, sier Paus til YrkesBils søsterpublikasjon BilNytt.no.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang til eksklusive bransjereportasjer først**

Powered by Labrador CMS