- Daimler nærmere Kina
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Daimler nærmere Kina
Etter mange års fram-og-tilbake har Daimler nå fått på plass en lastebilavtale med kinesiske Foton.

alt

 

Endelig avtale
Allerede i 2008 tegnet Daimler en intensjonsavtale med Beiqui Foton. Målet var en joint venture-virksomhet i Kina. 
 
Siden da har det bare vært diskusjoner og ingen resultater, før det nå endelig er kommet bindende underskrifter fra begge parter.
 
Daimler har åpenbart ventet veldig på denne dagen, allerede i mars i år kunne Mercedes-folket fortelle at de kunne sette i gang produksjonen tre måneder etter at avtalen var undertegnet, men de kunne heller ikke da si noe som helst om når avtalen kunne være klar.
 
Eksport
Nå er den altså klar og Foton skal bruke de tyske motorene og avgass-systemene i sine egne mellomtunge og tunge lastebiler.
 
Det som er litt spennende er at Foton gjør det helt klart at disse bilene også skal eksporteres (potensiell konkurranse for Mercedes selv) og at ”vi ønsker å gjøre bruk av Daimler Truck’s teknologiske ekspertise for videre å bygge ut våre lastebilaktiviteter”.
 
Skepsis
Observatører peker på at for det første er det ingen av de tunge som til nå har tjent penger på, eller hatt andre åpenbare fordeler, ved sitt samarbeid med kinesiske produsenter. 
 
For det andre har ikke Daimler den beste karakterboken når det gjelder tungt samarbeide med produsenter i utviklingsmarkeder. Indiske Hero trakk seg fra noe som skulle vært et tett samarbeide i fjor.
 
De investeringene som skulle finne sted i Kamaz har vi heller ikke sett noe til. Det er også vanskelig å se de store positive resultatene av samarbeidet med Fuso.
 
Noen er med andre ord skeptiske til denne Kina-satsingen.
 
Stort marked
Andreas Renschler, Daimlers sjef for nyttekjøretøyer, sier imidlertid at ”denne avtalen danner det beste utgangspunkt for vekst, profitt og ekspansjon i Kina, og med Foton som partner styrker vi oss også internasjonalt”.
 
Det er verd å ta med seg at i fjor ble det solgt nesten 900.000 tunge biler i Kina. Nesten halvparten av fjorårets globale produksjon. En økning på nesten 25 prosent i en periode der salget sank i resten av verden. 
 
At tre av verdens fem største lastebilprodusenter også finnes i Kina, sier også noe om størrelsen.

pic

logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1405 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 139 LASTEBILER TIL SALGS