-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hjemme hos «Svempa»
Ok da, ikke hjemme-hjemme, men vi har fått en sniktitt inn i det aller helligste hos custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl (78). Her har han skapt noen av verdens mest legendariske showlastebiler.
Da Michelin skulle lansere sin nye dekkserie for Norden, hadde de lagt presentasjonen til «Svempas» lokaler utenfor Stockholm. Det var selvsagt ikke tilfeldig.
Svensken, som mer enn noen annen i lastebilbransjen er kjent for å «svi gummi» med sine showtrucks, har nemlig i alle år sverget til franske dekk på sine spesialbygde Scaniaer.
Og siden vi først var på besøk, lot vi ham ta YrkesBil med på en «guided tour» i «Svempa»-universet.
Hjelp fra svigermor
Gjennom årene har «Svempa» i kombinasjon med Scania, som han har samarbeidet med i 45 år, blitt et begrep «hur stort som hällst» der ute i lastebilverdenen.
Så har han da også levert nærmere 600 Limited Edition-lastebiler for kunder over hele kloden og vunnet «alt» som er å vinne av lastebilkåringer. Elleville fans finnes i alle verdenshjørner.
– Noen av dem har til og med tatovert navnet mitt på brystet og den røde kabrioleten på ryggen. Det er helt utrolig, sier han.
78-åringen jobber fortsatt doble skift med bilberging (han har tre bergingsbiler og tre «putebiler» som opererer E4 i Stockholmsområdet) og custombygging av lastebiler – over 50 år etter at han startet virksomheten.
– Jeg begynte i 1965 med «to tomme hender», med bergingsbiler. Da fikk jeg ikke låne 35.000 kroner i banken, fordi de krevde sikkerhet jeg ikke hadde, så det var svigermor som hjalp meg i gang økonomisk, forteller «Svempa».
Blått og rosa
Og for ett univers han har skapt! Ikke først og fremst i fysisk størrelse, for lokalene er ikke spesielt store, og på utsiden ser det egentlig ganske ordinært ut, omtrent som de andre byggene på industrifeltet. Det er innholdet og personen «Svempa» som gir stedet sjel, eller hva det heter.
Det første som møter oss inne i ombyggingshallen er to Scania R-serie trekkvogner i en særegen blåfarge med rosa (magenta), svarte og sølvfargede dekorstriper. En hyllest til 90-tallets Scania-modeller.
Akkurat denne versjonen er døpt «Blue Stream» og skal bygges i totalt 200 nummererte eksemplarer.
Spesialmodellene designes av «Svempa» og hans team, og bygges etter deres og Scanias spesifikasjoner på Scania-fabrikken i Södertälje (maks to biler per uke). Deretter foretar «Svempa» og teamet finishen før bilene leveres til kunder.
På «Blue Stream»-eksemplarene vi får se under vårt besøk skal interiøret trekkes om i spesialbestilt skinn, i tillegg til at det skal monteres litt kromdetaljer og en del annet stæsj. Kunden vil jo så klart ha noe «ingen andre» har maken til.
– Det er en kineser som har bestilt fem sånne biler av oss. Disse skal til Hong Kong når de er ferdige, det er derfor rattet sitter på høyre side, forteller «Svempa».
Ved siden av står en sortlakkert ny buss som Scania-ledelsen skal bruke for å frakte VIP-kunder til, fra og rundt på fabrikken i Södertälje. Mer får han ikke lov til å si om den «hemmelige» bussbestillingen, så han tar oss med inn på kontoret sitt i stedet.
Kult kontor
Arbeidsværelset er fylt til randen med fysiske bevis på det innholdsrike livet han som jobber her har levd.
Hundrevis av pokaler, bilder, plakater, en tarantella på boks («det var en gave»), pistoler, ammunisjon, en chopper («hojen har jeg ikke kjørt en gang, vi bygde den for noen år siden, så ble den bare stående der»), miniatyrbiler og flere par høyhælte damesko med Scania-merker på. For å nevne noe.
«Svempa» er også litt stolt av alle som har vært på besøk opp gjennom årene. Blant annet har MTV vært her og spilt inn musikkshow mellom lastebilene.
– Pernilla Wahlgren har vært her, det samme med Victoria – «du vet, hon med jättebomberna», og så var søstrene Graaf (svensk popduo, Hannah og Magdalena Graaf) her for å prøve om det gikk an for to personer å sove i den øvre køya. Det gikk utmerket, gliser han.
Spennende planer
Foreløpig har ikke «Svempa» bygget så mye på Scanias nye modellserie Next Gen, men han lover at det er spennende ting på gang og at det er bare å glede seg.
Planer om å gi seg har han i alle fall ikke.
– Jeg er 78 år nå, men regner med å kunne holde på i alle fall i 5-6 år til. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og «morsan» ble 102 år, så jeg har gode gener, smiler «Svempa».
**Denne reportasjen ble først publisert i YrkesBil nr. 10 - 2017. Ikke abonnent? Bli det her!**