- Mercedes-Benz utvider elbuss programmet
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Mercedes-Benz utvider elbuss programmet
Lanserer den helelektriske leddbussen eCitaro G.

alt

Når stadig mer av busstrafikken i de store byene skal elektrifiseres spiller elektriske leddbusser en betydelig rolle. Flere av de store produsentene har allerede lansert batterielektriske leddbusser, blant annet Volvo, BYD og VDL

Nå er det Mercedes-Benz som lanserer leddbussen eCitaro G, storebroren til eCitaro, for å ta del i dette markedet. Ved hovedkontoret hos Daimler Buses i Mannheim skal det allerede være notert 60 bestillinger på modellen.

Også denne elektriske varianten er bygget med basis i den velkjente Citaro-modellen med konvensjonell drivlinje. Det betyr at den elektriske varianten oppfyller de samme strenge kravene, blant annet til sikkerhet, som fossilvarianten - et tema som er høyaktuelt etter flere stygge ulykker med rutebusser der det har gått hardt utover spesielt sjåførene.

eCitaro G oppfyller blant annet frontkollisjonsbeskyttelse i henhold til kravene i UN ECE-R29, samt forsterkninger ved rundvelt etter UN ECE-R66 kravene, sistnevnte et krav normalt bare turbusser tilfredsstiller.

Leddbussen eCitaro G lanseres med andre generasjon NMC-varianten av lithium-ion batterier, som ifølge Daimler er utprøvd med gode erfaringer i soloutgaven av eCitaro. Dette vil øke kapasiteten betraktelig fra 292 kWh opptil 396 kWh.

I tillegg kan bussen alternativt leveres med solid-state-batterier. De største batteripakkene (7 moduler solid-state «dLMP») er på 441 kWh.  

LMP-batteriene har høy energidensitet, er ifølge produsenten uten sjeldne metaller, skal ikke være eksplosjonsfarlige, og har lang forventet levetid. Råvarer som kobolt, nikkel og mangan brukes ikke til denne typen batterier, opplyser Daimler.

På den annen side kan denne batteritypen imidlertid ikke lades med høy effekt (pantograf), og dessuten har de et visst egenforbruk av energi for å opprettholde sin optimale driftstemperatur på cirka 80 grader Celsius.

Ifølge Daimler er dette den første bussen i sin kategori som er utstyrt med slike solid-state-batterier, og produsenten understreker at valg av batterier som regel er en konsekvens av ruten bussen skal betjene.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1640 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 226 LASTEBILER TIL SALGS