-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her er MANs nye generasjon i Norge
Den nye lastebilserien MAN New Truck Generation ble lansert få uker før «hele verden» ble korona-stengt. Nå er produksjonen godt i gang igjen.
Nå er de første utgavene på plass i Norge, etter at de fire første demobilene ankom Oslo i helgen.
De første kundebilene er også på vei og skal leveres i løpet sommeren, opplyser importøren i en pressemelding.
Både MAN og Volvo var svært uheldige med tidspunktet for lansering av sine nye lastebilgenerasjoner, rett før koronakrisen slo inn med full styrke verden over. Etter en periode med stengte fabrikker, er produksjonen nå i gang igjen de fleste steder.
Ny design og fornyede motorer
Den nye generasjonen fra MAN er som beskrevet tidligere absolutt til å kjenne igjen, i alle fall fra utsiden. Men om du ser på detaljene så har det likevel skjedd mye.
Les også YrkesBils rapport med førsteinntrykk fra lanseringen i Bilbao.
Signaturlyktene i LED, som vi kjenner fra Lion’s Coach, er noe av det første man legger merke til. Hytten har fått et «skarpere» uttrykk, og tre uthevede «fartsstriper» bak sideruten er med på å gi en annerledes profil.
Frontruten skal dessuten være senket en liten tanke, for å gi bedre sikt fra førerplass og romsligere hyller over ruten.
Speilene (ja, de har ikke droppet disse, slik som Mercedes-Benz Actros, men MAN forsikrer at de også ser på ulike kameraløsninger) har også fått en liten justering, slik at dødvinkelen mellom A-stolpen og speilhuset skal være redusert.
Motorene har også gjennomgått en fornyelse, og MAN lover opp mot åtte prosent reduksjon i drivstofforbruket på en standard D26-maskin med Euro 6d sammenlignet med en tilsvarende 2018-modell med Euro 6c.
LES OGSÅ: Han er MANs nye sjef for Norge, Sverige og Danmark
Innsiden som teller
For å finne de største endringene må vi trekke inn i hytten.
På innsiden følger MAN etter andre produsenter av personbiler, varebiler og lastebiler, med et fulldigitalisert dashbord hvor analoge instrumenter er skiftet ut med store skjermer.
Infotainmentsystemene og navigasjonen, som kan ses på en 12 tommer stor skjerm, styres via et «hjul» på dashbordet – MAN SmartSelect – slik vi kjenner det fra flere andre biler og lastebiler.
En smart detalj er plasseringen av fire utvalgte knapper langt nede mot gulvet på innsiden førerdøren: arbeidslys bak på bilen, dørlås, bryter for å kjøre opp eller ned sideruten på førerplass og nødblink er noen av bryterne du kan plassere her. På den måten slipper du å klatre opp for å trykke på disse, dersom du står på bakken med døra åpen.
LES OGSÅ: Scania/MAN-sjefen forsvinner
Etterlengtet rattjustering
En etterlengtet sak hos MAN har vært å kunne justere rattposisjonen i flere stillinger. Nå er dette endelig på plass, og løsningen minner veldig om den vi finner i Scania. I det hele tatt er det mye som ligner på Scania på førerplass, uten at det er i nærheten av å være en blåkopi.
MAN opplyste under lanseringen i vinter at de regner med det vil ta cirka halvannet år før den utgående modellen er helt ute av produksjon og den nye generasjonen er klar i alle konfigurasjoner.