-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Slik bygger de kranbilene raskere
Hiab har kuttet drastisk i byggetiden på kranbiler. Bilen du ser her er bygget på 12 dager.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
I disse dager er Hiab Norway på turné rundt i landet for å demonstrere det nye konseptet Hiab Frameworks.
Den første norske demobilen er bygget på en Scania S540 B 8X2*6NB, utstyrt med en 105 tonnmeters Hiab X-HiPro 1058 med Jib 150X-6.
Per i dag kan kraner ned til X-HiPro 548, leveres på dette konseptet. Neste steg er X-HiPro 408 og nedover.
Men hvordan klarer Hiab å kutte byggetiden fra 3-6 måneder, som er normalen, til kun 12 dager?
Ifølge salgssjef Espen Solhaug i Hiab Norway handler det om at man ved tradisjonell bygging ikke har prefabrikkerte påbyggmoduler i samme grad.
– Påbyggeren starter som regel opp den dagen chassiset kommer fra fabrikken. Da produserer man alt med chassiset på plass, tilpasser og sveiser fast komponenter, sier han.
Hos den nederlandske påbyggeren Hiab Frameworks, som bygger et par hundre kranbiler i året, starter jobben idet chassiset bestilles.
– De går da inn i chassisfabrikkens systemer og henter ut tekniske tegninger av bilen, og så prefabrikkerer de alle delene samtidig som chassiset bygges. Når chassiset leveres hos Frameworks står kranen og alle delene klare, så er det bare «bolt on» i de ferdig utstansede hullene, sier Solhaug, og presiserer at alle Hiabs kraner er boltet fast og ikke sveiset.
Solhaug mener konseptet ikke står tilbake for påbygg som er bygget på tradisjonelt vis, verken på kapasitet eller vridningsstivhet.
– Men det er selvfølgelig noen begrensninger i hva kunden kan komme med av ønsker om skreddersøm, forklarer han.
Du kan lese en større reportasje om det nye kranbil-konseptet i kommende utgave av bladet YrkesBil, som er hos abonnentene i uke 44.
**Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på de beste reportasjene fra yrkesbilnæringen først**