-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
En evig berg-og-dalbane
Tallene på nyttebilregistreringer i Europa kan ikke akkurat sies å følge en klar trend. Det er heller et spørsmål om hvilken retning berg-og-dalbanen tar neste måned.

Nå er oktobertallene klare fra ACEA. Og dersom vi bare skal se på hele gruppen i første omgang, fra de minste varebilene til de største lastebilene og bussene har vi følgende historie:
Juli: minus 0,9 prosent
August: minus 18 prosent.
September: pluss 13,3 prosent
Oktober: minus 1,2 prosent.
Det er ikke lett å se noe mønster her.
Det gjør vi heldigvis når det gjelder akkumulert-tallene. Etter første halvår lå vi 33,7 prosent etter 2019. Etter juli var etterslepet på 29,6 prosent. August: minus 28,1 prosent, september: minus 24,5 prosent. Og nå, etter oktober, er vi 22,2 prosent bak fjoråret.
Jevn nedgang heter det.
Selvfølgelig spriker dette for de forskjellige segmentene. De over 16 tonn ligger akkumulert ligger 42 prosent etter, mens de opp til 3,5 tonn ligger ca. 20 prosent bak.
Prestasjonene i oktober sprikte også. De minste viste vekst for andre måned på rad. Med 0,7 prosent i oktober der både Italia og Tyskland kunne slå i bordet med tosifret vekst målt i prosent.
Tar vi for oss biler over 3,5 tonn var det igjen nedgang, men årsaken ligger faktisk først og fremst hos de mindre. Totalt gikk segmentet tilbake med 9 prosent, men hvis vi isolerer de over 16 tonn var tilbakegangen for dem i oktober 6,4 prosent.
Nå jobber også ACEA med en rekke forskjellige distriktsinndelinger.
Her har vi brukt EU12 verdien. Men der den viser minus 6,4 prosent viser den minus 10,8 prosent for EU14 og minus 9,8 prosent for EU. EFTA alene har en tilbakegang her på 26,5 prosent mens UK har gått 26,2 prosent tilbake.
Hvis man så slår det hele sammen, EU+EFTA+UK, er vi nede på minus 12,7 prosent. Imidlertid er det noen som nøyer seg med det ACEA kaller Vest Europa (EU14+EFTA+UK) som da blir minus 14,1.
Tallknusernes fest.
Som vi har nevnt tidligere – det hadde vær enda mer interessant hvis vi hadde fått bilmerkene også, slik vi får på personbilstatistikken. Her må vi nøye oss med de forskjellige markedene. Det blir liksom ikke det samme.
Men en liten trøst er det da at for de over 16 tonn krympet ikke Tyskland med mer enn minus 3 prosent, mens Italia økte med 5,5 prosent.
Så får vi håpe akkumulert klarer i knipe seg under 20 prosenten når året tar slutt.
Hele statistikken får du her.