-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Toyota i Europa styrker satsningen på hydrogenbuss
Toyota Motor Europe starter utvikling, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og fremme veksten av hydrogensamfunnet. Kanskje kommer bussene til Norge også.
Første gang vi omtalte hydrogenbussen fra Toyota var i 2016, og sist vi møtte den var på Busworld i Brussel høsten 2019.
I dag ble det kjent at Toyota Caetano Portugal (TCAP) ble direkteeier i to portugisiske selskap.
"Den styrkede strategiske alliansen med CaetanoBus, som produserer og selger busser, og Finlog, et finansieringsselskap for personbiler, har som mål å akselerere spredningen av hydrogentransport", heter det i en pressemelding fra Toyota.
Etterhvert som flere europeiske land og byer annonserer strategisk politikk for å fremme utslippskutt fra transport, forventes det at kommersielle kjøretøy og særlig bybusser vil bli elektrifisert raskt.
LES OGSÅ: Ny hydrogenallianse skal sørge for fart i utviklingen
Dette oppgir Toyota Motor Europe (TME) som bakgrunn for å utvide sin kommersielle nullutslippstransport ytterligere, ved å bygge på den langvarige bussvirksomheten til CaetanoBus.
TME leverer som kjent Toyotas brenselscelle-teknologi til CaetanoBus allerede, og integrerer den i sin første hydrogenbuss med en rekkevidde på 400 kilometer.
"Utløst av den styrkede alliansen, vil TME starte utviklingen, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og videre fremme veksten av hydrogensamfunnet", opplyser selskapet.
Finlog vil på sin side utvikle et fullverdig, operativ leasingprogram som fokuserer på buss-markedet. Ved å bruke deres kunnskap fra full-leasing av personbiler, vil de øke sin portefølje av nullutslippsløsninger for transport i europeiske byer.
YrkesBil har i de årlige importørintervjuene spurt Toyota Norge om det er aktuelt å importere og selge hydrogenbussene i Norge.
Informasjonssjef Espen Olsen har gjentatte ganger bekreftet at dette er noe importøren jobber konkret med. I YrkesBil nr. 1 i januar i år, uttalte Olsen følgende:
– I Europa har Toyota valgt å ikke levere busser under eget navn, de er i stedet leverandør av brenselceller til sin partner Cateano i Portugal. Caetano bygger busser under eget navn og har begynt å ta imot ordre på hydrogenbussen nå. Dette kan bli aktuelt i Norge, men vi har ikke klarhet i om bussen tilfredsstiller nordiske krav til varme og den slags. Per i dag har vi heller ingen avtale med Caetano. Men hvis vi på denne måten hadde klart å få inn flere brukere av hydrogen ville det være en fordel for alle, for å akselerere utrullingen av hydrogen og fylleinfrastruktur.
Olsen opplyser nå til YrkesBil at status per desember 2020 fremdeles er den samme, men at de fortsatt vil utrede mulighetene for å importere bussene til Norge.