-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Grønt lys for Daimler Trucks og Volvo
Samarbeidet mellom Daimler Truck og Volvo om å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler er nå godkjent av EUs konkurransemyndigheter

April 2020 avslørte lastebilgigantene Daimler Trucks og Volvo planer om et samarbeid hvor de skulle danne et eget selskap for å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler.
Selskapet er nå godkjent av EU-kommisjonen som konkluderte med at samarbeidet ikke ga grunn til bekymringer hos EUs konkurransemyndigheter.
Et grønt samarbeid
Daimler, som har lang erfaring med teknologiutvikling på feltet, har tidligere uttalt at de har tro på hydrogen for tunge kjøretøy. Tyskerne skal nå overføre alle sine brenselcelle-aktiviteter til det nye selskapet. Volvo skal på sin side investere betydelige 600 millioner i samarbeidet
– Dette initiativet sammen med Volvo Group er en milepæl på veien mot å få brenselcelledrevne lastebiler og busser ut i drift på veiene våre, sier styreleder Martin Daum i Daimler Truck AG i en pressemelding.
Volvo, som tidligere har vært lunken til hydrogenteknologi, ser at tiden er inne for å satse mer på alternative drivlinjer for en grønnere fremtid.
– Å bruke hydrogen som bærer av grønn elektrisitet for å drifte elektriske lastebiler i langtransport er en viktig del av puslespillet på vei mot en karbonnøytral verden, og et komplement til batterielektriske kjøretøy og fornybare drivstoff, sier Volvo-toppsjef Martin Lundstedt.
Klimamål
Målet for samarbeidet er å fokusere på utvikling av brenselceller for langdistanse- og tungtransport. Det forventes at de første brenselcelle-bilene skal i produksjon etter 2025.
Samarbeidet er et stort skritt mot en klimanøytral og bærekraftig transportindustri innen 2050, mener produsentene.
Selv om Volvo og Daimler skal samarbeide likt på prosjektet, vil de fortsatt konkurrere mot hverandre på teknologi og implementering av brenselceller i bilene sine. De første brenselscelle-testbilene skal etter planen rulles ut til kundene i løpet av tre år
En ny studie fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) viser at det i dag er rundt 6,2 millioner nyttekjøretøy i kategorien "medium og heavy" på veien i EU-området, med en snittalder på 13 år.
Nesten 98 prosent av disse lastebilene kjører på diesel, ifølge den ferske 2021-utgaven av rapporten «Vehichles in Use» fra ACEA. Kun 2.300 – eller 0,04 prosent av den totale flåten – er såkalte nullutslippslastebiler.
Les også: MAN leverer første elektriske lastebil i Norge