Forsinkelsen er forbi: Nå ruller MAN ut TGL, TGM og TGS

Den nye langtransportbilen TGX har vært på markedet en stund, men nå er det klart for søsknene innen distribusjon og anlegg.

Publisert
Snart er det nye modellprogrammet til MAN komplett.

Det er et drøyt år siden MAN New Truck Generation ble lansert i spanske Bilbao. Produsenten kunne knapt vært mer uheldig med timingen. Midt under lanseringsfesten slo pandemien til mot Europa for fullt, og alt ble kansellert eller utsatt.

Langtransportbilen TGX har vært på norske veier en stund allerde, og nå kommer altså nye TGL, TGM og TGS.

MAN-organisasjonen i Norge, Sverige og Danmark legger nå opp til en introduksjonskaravane for distribusjonsbilene i løpet av våren og de første kundebilene er allerede på veien. Det vil i tillegg bli et eget arrangement for anleggsbilene i det nye lastebilprogrammet.

MAN mener selv de har et omfattende distribusjonsprogram som nå blir lansert på det skandinaviske marked. TGL-serien dekker totalvekter fra 7,5 til 12 tonn, TGM strekker seg fra 12 til 26 tonn og TGS-serien har varianter fra 18 til 41 tonn.

TGL og TGM-seriene er utstyrt med motorserien D08 som har firesylindrede varianter på 4,6 liter og sekssylindrede på 6,9 liter. Motoreffektene strekker seg fra 160 til 320 hk.

I TGS-serien kan det leveres to motorfamilier. Mest aktuell i distribusjonskjøring med single bil er D15-serien på 9,0 liter og effekter på 330, 360 og 400 hk. Den kraftigere D26-motoren på 12,4 liter er for mange førstevalget hvis det er behov for å trekke tilhenger eller semitrailer. Her er effektene 430, 470 og 510 hk. Alle motorene tilfredsstiller selvsagt den strenge avgassnormen Euro 6d.

De tre lastebilseriene deler det aller meste av førerhusprogrammet. De to lange førerhusvariantene, TN med normalhøyt tak og TM med mellomhøyt tak, er felles for alle tre. Når det gjelder kort førerhus, har TGL og TGM det meget kompakte, men likevel romslige, CC-førerhuset, mens TGS har den noe større NN-varianten. TGL og TGM kan også leveres med dobbeltkabiner med inntil sju sitteplasser.

Automatisert giring, MAN TipMatic, er nærmest å regne som standard på det skandinaviske marked. Systemet finnes med seks og 12 trinn. Det er også mulig å levere manuell giring som alt etter kjøretøyserie har seks, ni eller 16 trinn. Har man kjøring under krevende veiforhold, for eksempel vanskelige vinterveier, kan TGS leveres med HydroDrive, hydrostatisk forhjulsdrift, på mange varianter.

Slektskapet mellom de forskjellige kjøretøyseriene er enda større enn før. Det innebærer at en stor del av de nyhetene som ble lansert med TGX også finnes i de lettere kjøretøyseriene.

Man finner samme type dashbord som i TGX med forskjellige valgmuligheter når det gjelder håndtering av infotainment-system og navigasjon.

De aller fleste assistentsystemer som leveres i TGX er også tilgjengelig for distribusjonsbilene.

For å gjøre distribusjonskjøringen enklere og fremfor alt sikrere i tett bytrafikk, kan bilene utstyres med VAS (Video Turning System), Bird View (360 graders sikt rundt kjøretøyet) og en radarbasert svingassistent. Sistnevnte er tilgjengelig for TGS nå, men blir også lansert i TGM og TGL senere.

De tre kjøretøyseriene finnes i mange forskjellige akselavstander og akselkombinasjoner, slik at det er enkelt å montere alle typer påbygg. Videre kan man velge å få chassiset levert med forskjellige påbyggforberedelser fra fabrikk. Det gjør jobben enklere for påbyggeren og rimeligere for bileieren. MAN har for øvrig en egen digital plattform hvor påbyggeren kan søke data og informasjon om det aktuelle chassiset.

Powered by Labrador CMS