-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
El-Transit fra Tatarstan
Det tok ikke mange ukene etter at Ford hadde fortalt om sine el-planer for Transit før Sollers fortalte at de planla å bygge el-Transit på sin fabrikk i Russland.
Det er bare ti år siden Ford gjorde en Joint Venture med russiske Sollers.
Og det er bare to år siden Ford «restrukturerte» hele avtalen, fordi de ville ut av personbilvirksomheten der. Samtidig kjøpte Sollers tilbake dieselmotorfabrikken fra Ford.
Men Sollers skulle fortsette å bygge Transiter og det går ganske bra.
Mens salget av biler fra Sollers (de er blant annet inne i UAZ) har sunket jevnt de siste åtte år, har salget av Transit økt i det siste.
Med 4,2 prosent til 12.589 i 2019 og med 12 prosent – på tross av koronavirus – til 14.038 biler i fjor.
Også i Russland er det incentiver for å fremme elektrisk transport, og Sollers regner med at elbilene vil utgjøre 1,5 prosent av markedet de neste par årene, og så gå til 4 prosent mot 2025.
Det ble solgt 112.000 varebiler i det siste normale året, 2019, i Russland.
Sollers sier at de skal lansere sin elektriske Transit neste år, og at den skal produseres parallelt med den vanlige dieselbilen. Og at den skal selges til intra-city logistikk i Moskva, St Petersburg og Kazan (nabo til fabrikken, også ved Kama-elven) i 2022 og 2023. Året etter skal innsatsen utvides til Samara, Nizhny Novgorod, Krasnodar, Rostov og Yekaterinburg.
Sollers-produksjonen støttes i stor grad av komponenter fra Ford Otosan i Tyrkia. En bedrift som for tiden er den i Ford-familien som ligger dårligst an når det gjelder chips-problemene.
Ford har for lengst fortalt om delvis eller hel nedstengning av en rekke produksjonsenheter. Men verst går det ut over Ford Otosan der produksjonen skal stanses i 46 dager, fra nå til 3. juli.
Da hjelper det ikke om Sollers-fabrikken i Elabuga har chips nok – som de forsikrer de har. Andre vitale Transitdeler vil opphøre å bli levert i perioden.
Man håper å ha bygget opp stort nok lager, men oppholdet kan bety at uferdige biler må settes på lager og så fullføres når Tyrkia er i gang igjen. Det kan koste mange salg.
For ordens skyld: I fjor ble det solgt 687 elbiler i Russland. En fremgang på 95 prosent - opp fra 353 i 2019.
Ikke en eneste varebil blant dem!