-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo og Iveco med selvstyre-aktivitet
Både Volvo og Iveco har nettopp fortalt om nye partnerskap med spesialister i autonomi.
– Dette er ikke noe man gjør på egen hånd, sa Grayson Brulte, sjef i konsulentselskapet Brulte & Compani til Reuters da det ble kjent at Volvo og Aurora skulle samarbeide.
– Trucking er noe helt annet enn personbil-business. Det er helt andre krav som stilles, føyde han til.
Samarbeid nødvendig
Aurora er et forholdsvis nytt selskap startet av folk med bakgrunn i Alphabet’s autonomi-prosjekt, eller som kommer fra Teslas Autopilot, og som sitter sammen med en professor ved Carnegie Mellon Universitetet som i sin tid hjalp Uber med oppstarten av deres selvkjørings-teknologisenter i Pittsburgh.
I januar fortalte Aurora at de hadde inngått et strategisk partnerskap med Paccar (der man jo også finner Peterbilt og Kenworth)
Nesten samtidig var Iveco ute og fortalte at de skal jobbe ammen med et annet Silicon Valley selskap, Plus, om selvkjøringsteknologi.
Her er det første målet helt konkret: å få PlusDrive-systemet på plass i Ivecos LNG-fyrte S-Way så fort som mulig.
Også Marco Liccardo, Ivecos sjef for teknologi og digitalisering er helt klar:
– På denne måten får vi fremskyndet det høyeste automatiseringsnivået for tunge biler. Vi arbeider med en rekke forbindelser på forskjellige førerassistentsystemer, men når det gjelder autonominivå 4 og over er det nødvendig med et tett samarbeid med en etablert partner.
– For oss er det også en fordel at Plus allerede arbeider tett med noen av våre underleverandører, føyer han til og avslutter:
– Med teknologien fra Plus vil Iveco raskt kunne komme på markedet med en sikker og brenstoffbesparende selvkjørende tung lastebil i høye volum.
Kinesere klare i år
Men før Iveco vil verdens største lastebilprodusent, kinesiske FAW, ha sitt selvkjørende flaggskip på veien.
Deres J7+ med PlusDrive skal være klar for markedet i løpet av dette året. Sammen med Plus har de jobbet med denne siden sommeren 2019.
Ellers vet vi at Daimler samarbeider med Waymo, at Traton jobber sammen med TuSimple – akkurat som Navistar også gjør, mens Teslas Semi nok skal få deres eget anlegg.