-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Enova: – Vi er positivt overrasket
26 prosjekter får i alt 42 millioner kroner i Enovastøtte for å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy. Ladestasjonene skal være ferdig utbygd og i drift innen høsten 2024.
Dette er første runde tildelinger i det nye støtteprogrammet som ble lansert i desember i fjor.
– Interessen for å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy er stor. Nå starter vi å dekke behovet for lading der det trengs først. Dette vil være et godt bidrag til elektrifisering av tungtransporten, sier Marie Skjærvik, markedssjef for landtransport i Enova i en pressemelding.
Se kart over de 26 ladestasjon-prosjektene nederst i artikkelen.
175 ladepunkt etableres
Støtteordningen er rigget som en konkurranse der de selskapene som etablerer mest kW pr. støttekrone, får støtte av Enova.
I denne søknadsrunden kom det inn mange søknader og det var stor konkurranse om midlene, opplyser det statlige støtteorganet.
Beste søknad var på 776 kr/kW og grensen ble satt til 2500 kr/kW. Hva grensen blir i neste runde vil avhenge av søknadene som kommer inn. Enova vil tilby ytterligere tre søknadsrunder i år med frister 2. mai, 5. september og 5. desember.
– Flere av prosjektene har vunnet frem i konkurransen fordi de har søkt med et lavere støttebehov enn den maksimale grensen for støtte. Vi er også positivt overrasket over hvor mange ladepunkt hver søknad inneholdt. Totalt støtter vi hele 175 ladepunkt nå i første runde, sier Skjærvik.
Tyngre kjøretøy kommer etter
Hensikten mer støtteprogrammet er ifølge Enova å stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy.
Mens en stadig større del av personbilene går utslippsfritt, følger nå de tyngre kjøretøyene etter.
I 2022 var andelen nyregistrerte elektriske lastebiler 7,6 prosent.
– På samme måte som for lette kjøretøy, støtter staten gjennom Enova opp om den første ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy. Det er gledelig å se at støtteprogrammet har fått så god respons og at så mange aktører ønsker å satse på lading for lastebiler, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i pressemeldingen.
Bra geografisk spredning
Det er både store og små transportselskap som får støtte, men det er Posten Norge og Asko som står for brorparten av ladepunktene.
Posten etablerer 94 ladepunkt på sine områder mens Asko skal sette opp 27.
– Det er en bra geografisk spredning i prosjektene. Enova skal støtte de som går foran og vi ser nå en positiv trend i at transportbransjen velger utslippsfritt, sier en fornøyd Skjærvik.
