-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS

Grønt lys for mer førerløs kjøring ved norsk gruveanlegg
Statens vegvesen har nå gitt Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) en ny testtillatelse som tillater testing av selvkjørende lastebiler uten sikkerhetssjåfører under lasting og lossing.
Den nye prøvetillatelsen er en utvidelse av en allerede eksisterende tillatelse.
Som kjent startet Volvo og Brønnøy Kalk AS testingen allerede i 2018.
Det som gjør den nye avtalen spesiell er ifølge Volvo hvor vidtrekkende omfanget nå har blitt.
Med den nye tillatelsen fra Statens vegvesen er man nå i stand til å kjøre autonome lastebiler uten sikkerhetssjåfør, mens hjullasteroperatørene befinner seg i den såkalte autonome operasjonssonen (AOZ).
Sikkerhet i høysetet
Å teste selvkjørende gruvelastebiler er komplekst, gitt variasjonen i lovverket og utfordringene rundt sikkerhet.
- Hos Volvo Autonomous Solutions bruker vi en grundig og trinnvis tilnærming for å ivareta sikkerheten. I tilfellet med denne testapplikasjonen demonstrerte vi overfor norske myndigheter at vi ivaretar sikkerheten ved tilstrekkelig risikoreduksjon, inkludert tekniske systemer, fysiske barrierer og detaljert opplæring, sier Per Johannessen, direktør for sikkerhetsforskrifter og standarder i V.A.S. i en pressemelding.
Syv lastebiler
- Vi er takknemlige for tilliten som norske myndigheter har vist oss, supplerer Mikael Nyth, kommersiell prosjektleder.
- Den vellykkede søknaden reflekterer vårt sterke engasjement for sikkerhet og tilliten vi har bygget blant våre kunder og myndigheter. Vi kommer et skritt nærmere å implementere trygge og bærekraftige autonome transportløsninger i Brønnøy, og dette er en av mange store milepæler som kommer, fortsetter han.
Den autonome transportløsningen som testes hos Brønnøy Kalk består av syv autonome Volvo FH-lastebiler som kjører på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom steinbruddet og knuseren.
Ved gradvis å innføre automatisering til flere funksjonaliteter og skift, er ambisjonen å på sikt gjøre driften i Brønnøy fullt ut autonom, opplyser Volvo.