-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Grønt lys for mer førerløs kjøring ved norsk gruveanlegg
Statens vegvesen har nå gitt Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) en ny testtillatelse som tillater testing av selvkjørende lastebiler uten sikkerhetssjåfører under lasting og lossing.
Den nye prøvetillatelsen er en utvidelse av en allerede eksisterende tillatelse.
Som kjent startet Volvo og Brønnøy Kalk AS testingen allerede i 2018.
Det som gjør den nye avtalen spesiell er ifølge Volvo hvor vidtrekkende omfanget nå har blitt.
Med den nye tillatelsen fra Statens vegvesen er man nå i stand til å kjøre autonome lastebiler uten sikkerhetssjåfør, mens hjullasteroperatørene befinner seg i den såkalte autonome operasjonssonen (AOZ).
Sikkerhet i høysetet
Å teste selvkjørende gruvelastebiler er komplekst, gitt variasjonen i lovverket og utfordringene rundt sikkerhet.
- Hos Volvo Autonomous Solutions bruker vi en grundig og trinnvis tilnærming for å ivareta sikkerheten. I tilfellet med denne testapplikasjonen demonstrerte vi overfor norske myndigheter at vi ivaretar sikkerheten ved tilstrekkelig risikoreduksjon, inkludert tekniske systemer, fysiske barrierer og detaljert opplæring, sier Per Johannessen, direktør for sikkerhetsforskrifter og standarder i V.A.S. i en pressemelding.
Syv lastebiler
- Vi er takknemlige for tilliten som norske myndigheter har vist oss, supplerer Mikael Nyth, kommersiell prosjektleder.
- Den vellykkede søknaden reflekterer vårt sterke engasjement for sikkerhet og tilliten vi har bygget blant våre kunder og myndigheter. Vi kommer et skritt nærmere å implementere trygge og bærekraftige autonome transportløsninger i Brønnøy, og dette er en av mange store milepæler som kommer, fortsetter han.
Den autonome transportløsningen som testes hos Brønnøy Kalk består av syv autonome Volvo FH-lastebiler som kjører på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom steinbruddet og knuseren.
Ved gradvis å innføre automatisering til flere funksjonaliteter og skift, er ambisjonen å på sikt gjøre driften i Brønnøy fullt ut autonom, opplyser Volvo.