-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Grønt lys for mer førerløs kjøring ved norsk gruveanlegg
Statens vegvesen har nå gitt Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) en ny testtillatelse som tillater testing av selvkjørende lastebiler uten sikkerhetssjåfører under lasting og lossing.
Den nye prøvetillatelsen er en utvidelse av en allerede eksisterende tillatelse.
Som kjent startet Volvo og Brønnøy Kalk AS testingen allerede i 2018.
Det som gjør den nye avtalen spesiell er ifølge Volvo hvor vidtrekkende omfanget nå har blitt.
Med den nye tillatelsen fra Statens vegvesen er man nå i stand til å kjøre autonome lastebiler uten sikkerhetssjåfør, mens hjullasteroperatørene befinner seg i den såkalte autonome operasjonssonen (AOZ).
Sikkerhet i høysetet
Å teste selvkjørende gruvelastebiler er komplekst, gitt variasjonen i lovverket og utfordringene rundt sikkerhet.
- Hos Volvo Autonomous Solutions bruker vi en grundig og trinnvis tilnærming for å ivareta sikkerheten. I tilfellet med denne testapplikasjonen demonstrerte vi overfor norske myndigheter at vi ivaretar sikkerheten ved tilstrekkelig risikoreduksjon, inkludert tekniske systemer, fysiske barrierer og detaljert opplæring, sier Per Johannessen, direktør for sikkerhetsforskrifter og standarder i V.A.S. i en pressemelding.
Syv lastebiler
- Vi er takknemlige for tilliten som norske myndigheter har vist oss, supplerer Mikael Nyth, kommersiell prosjektleder.
- Den vellykkede søknaden reflekterer vårt sterke engasjement for sikkerhet og tilliten vi har bygget blant våre kunder og myndigheter. Vi kommer et skritt nærmere å implementere trygge og bærekraftige autonome transportløsninger i Brønnøy, og dette er en av mange store milepæler som kommer, fortsetter han.
Den autonome transportløsningen som testes hos Brønnøy Kalk består av syv autonome Volvo FH-lastebiler som kjører på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom steinbruddet og knuseren.
Ved gradvis å innføre automatisering til flere funksjonaliteter og skift, er ambisjonen å på sikt gjøre driften i Brønnøy fullt ut autonom, opplyser Volvo.