-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norsk gruveselskap tar i bruk førerløse lastebiler
Brønnøy Kalk AS skal la seks autonome Volvo FH-lastebiler transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning mellom selve gruven og knuseverket.
Førerløse lastebiler har vi hørt om en stund nå, også fra Volvo. De har skrytt av automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.
Men avtalen som nå er inngått med det norske gruveselskapet Brønnøy Kalk AS er visstnok Volvo Trucks' første leveranse av en kommersiell, førerløs transportløsning av denne typen, ifølge en pressemelding fra lastebilprodusenten.
LES OGSÅ: Selvkjørende - en definisjon
Betjenes fra utsiden
Avtalen omfatter en såkalt «autonom terminal-til-terminal-løsning» for transport av kalkstein fra åpen gruve ved Brønnøy Kalk i Velfjord, til en havn i nærheten.
I praksis skal de seks førerløse Volvo FH-lastebilene transportere kalkstein på en fem kilometer lang rute som strekker seg gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket.
Kjøretøyene opererer imidlertid ikke helt på egen hånd: Lastebilene skal betjenes utenfra av hjullasteroperatører.
Ifølge Volvo har løsningen allerede vært gjennom vellykkede tester, og det opplyses at testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.
«I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene. (…) Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn», opplyser leverandøren.
I tillegg til å levere kjøretøyene, tar Volvo Trucks også ansvar for transporten av kalkstein.
LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef er skeptisk til autonom kjøring
Ønske om effektivisering
Daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord, mener dette er et viktig skritt for selskapet. ‘
– Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger, sier han.
– Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked, legger han til.
LES OGSÅ: Skepsis til selvkjøring
Begrenset område
Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks, forsikrer at den autonome løsningen skal kunne dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet.
– De globale transportbehovene er i stadig endring, og bransjen krever nye og avanserte løsninger for å ligge i forkant, uttaler Nilsson.
Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, poengterer at det er viktig å samarbeide for å utvikle nye løsninger
– Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov, sier han.
LES OGSÅ: Selvkjørende lastebiler skal frakte gods for Google