Transport & Logistikk 2023:

OMBYGGING: Med utgangspunkt i Ford E-Transit blir dette resultatet etter et opphold i Tallin.

Satser på ny elbuss-løsning

Oslo Taxibuss AS har allerede bestilt 17 minibusspåbygg, basert på en ny løsning fra estiske Avestark. Produktet får norgespremiere på Transport & Logistikk i Lillestrøm.

– Vi kom i kontakt med Avestark på forrige Transport & Logistikk-messe. De hadde løsninger på minibuss som var spennende for oss, og vi har bestilt 17 påbygg hittil, forteller Raymond Sørlie i Oslo Taxibuss AS til YrkesBil.

Siden Ford E-Transit ikke leveres som minibuss originalt fra Fords fabrikk (det gjør derimot dieselversjonen av Transit), er Avestarks versjon basert på varebilutgaven av Ford E-Transit.

SLUTTPRODUKTET: Snart blir disse å se i Oslo-området.

Oslo Taxibuss AS kjøper varebilene hos en norsk merkeforhandler, og så sendes bilene til Avestarks anlegg i Tallin for ombygging, før de returneres til Norge som minibusser.

– Kvaliteten på produktene er god, og alle løsninger er typegodkjente, utdyper Sørlie.

Avestark har muligens ikke gjort veldig mye ut av seg i det norske markedet hittil, men er slett ingen nykomling i bransjen.

Varierte produkter

Selskapet ble etablert i 1996 og tilbyr en rekke ulike produkter i kategorien yrkesbiler.

Minibusspåbygg er en betydelig del av virksomheten, men et rikt utvalg av varebilinnredninger og -ombygginger finnes også i katalogen.

Det samme med utstyr for utrykningskjøretøy og spesialtransport – med alt fra rullestoltilpasninger til rullende TV-studioer.

Når Avestark er til stede på årets Transport & Logistikk i Lillestrøm vil hovedfokuset ligge på minibusser, og da spesielt den nye løsningen som Oslo Taxibuss allerede er kunde på.

Ulike konfigurasjoner

Sven Kabun, styremedlem i Avestark Ltd., opplyser til YrkesBil at de skal vise en E-Transit i L4H3-utførelse, klassifisert som M2-buss.

Her leverer de flere ulike setekonfigurasjoner:

  • Fører + 14 passasjerer – uten integrert rullestolrampe bakerst.
  • Fører + 13 passasjerer – med integrert rullestolrampe bakerst.
  • Fører + 9 passasjerer + en rullestol – med integrert rullestolrampe bakerst.
  • Av detaljer fra interiørtilpasningene, trekker Sven Kabun frem blant annet isolasjon i vegger og tak, elektrisk stigtrinn ved høyre skyvedør, bensindrevet aggregat for ekstra varmluft (4 kW), stopp-knapper, USB-uttak (A- og C-typer), elektrisk takvifte og to ekstra høyttalere i taket.

– I fremtiden vil vi antakelig tilby en lett versjon av en 16-seters buss også, sier Kabun.

Når det gjelder tekniske data på minibussutgaven av E-Transit fra Avestark, er batteri og drivlinje samme som for varebilutgaven. Rekkevidden påvirkes naturlig nok av bilens vekt, men YrkesBil har foreløpig ikke fått opplyst vekt- og rekkeviddedata.

VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
VARIASJON: Avestark tilbyr de elektriske minibussene med ulike setekonfigurasjoner, rullestolramper og andre tilpasninger. Foto: Avestark
Powered by Labrador CMS