-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Scania øker forspranget
Scania var eneste lastebilmerke i Norge med fremgang i oktober, og stod for halvparten av alle nyregistreringer i måneden. 201 biler skiller Scania og Volvo med to måneder igjen av året.
I et totalmarked på 479 registrerte nye lastebiler over 16 tonn i oktober, stod det Scania på 238 av dem.
Det gir intet mindre enn en markedsandel på 49,7 prosent, og økning i volum sammenlignet med oktober i fjor på 65,3 prosent, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Legg til at Volvo Trucks hadde 39 prosent markedsandel i oktober, med sine 187 registreringer, og «røkla» har kun drøye 11 prosent av markedet til fordeling.
Mens Scania hadde en formidabel økning målt mot fjorårets oktober, ble det volumnedgang på 13,4 prosent for Volvo i Halloween-måneden.
Blant topp fem-merkene var nedgangen størst for Mercedes-Benz på tredje med 32,4 prosent, MAN på fjerde med 29,2 prosent nedgang og Renault Trucks med minus 20 prosent, alt ifølge OFV.
Volvo stabil
Ser vi på OFV-tallene hittil i år er totalmarkedet 4 128 registreringer, såvidt opp med 0,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Også her er Scania den eneste av de store som kan vise til grønne tall i kolonnen for volumendring: Opp 19 prosent.
En markedsandel på 45,3 prosent er solid og tyder på bra innsats i år, men volumøkningen forteller kanskje vel så mye om at alt ikke var på stell i fjor når det gjaldt leveransesituasjonen.
Det var Norsk Scania-sjef Frode Neteland åpen om i nyttårsintervjuet med YrkesBil, der han også sa at de var i ferd med å bli friskmeldt.
Scania har slitt spesielt med å levere elektriske lastebiler, blant annet grunnet problemene hos Northvolt, men nå ser noe ut til å ha løsnet her også - selv om tallene er små: fra fire elektriske i oktober i fjor, til 11 i år.
Volvo er hittil i år rimelig stabil, med en liten volumnedgang på 1,1 prosent. Det betyr markedsandel per i dag på 40,4 prosent.
201 biler skiller de to svenske merkene når det gjenstår to måneder av året.
Mercedes-Benz har registrert 300 nye tunge lastebiler per 31. oktober, en volumnedgang på 20 prosent.
Verre er det for MAN som har registrert 154 eksemplarer, ned 46,3 prosent fra samme periode i fjor.
Mer el og gass
Andelen dieseldrevne lastebiler over 16 tonn er hittil i år 81,6 prosent, mot 87,6 prosent i samme periode i fjor.
Gassmotorene har økt sin andel fra 8,2 til 11 prosent og de elektriske har økt fra 4,1 til 7,2 prosent.
Ser vi på oktober isolert økte dieselandelen fra 83,4 til 84,3 prosent, og elektrisk fra 4 til 7,1 prosent. Gass gikk ned fra en andel på 12,1 prosent i oktober i fjor til 8,6 prosent i år.
LES OGSÅ:
-
Bak ACEAS dystre tall: Det ser mye lysere ut
-
Advarer EU mot å tvinge bedrifter til å kjøpe og bruke nullutslippslastebiler
-
Tine har inngått forlik med tre av de saksøkte lastebilprodusentene
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Bilbransjens Dager: Kinesiske elbusser på nyttekjøretøy-agendaen
-
Demonstrerte bransjens rivende utvikling
-
Forutsigbarhet? Glemt det
-
"El Presidente" vant - norsk bil på tredjeplass
-
Oslo Motor Show: Vill, villere og villest
-
Litra tar i bruk elektriske Scania