-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Scania øker forspranget
Scania var eneste lastebilmerke i Norge med fremgang i oktober, og stod for halvparten av alle nyregistreringer i måneden. 201 biler skiller Scania og Volvo med to måneder igjen av året.
I et totalmarked på 479 registrerte nye lastebiler over 16 tonn i oktober, stod det Scania på 238 av dem.
Det gir intet mindre enn en markedsandel på 49,7 prosent, og økning i volum sammenlignet med oktober i fjor på 65,3 prosent, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Legg til at Volvo Trucks hadde 39 prosent markedsandel i oktober, med sine 187 registreringer, og «røkla» har kun drøye 11 prosent av markedet til fordeling.
Mens Scania hadde en formidabel økning målt mot fjorårets oktober, ble det volumnedgang på 13,4 prosent for Volvo i Halloween-måneden.
Blant topp fem-merkene var nedgangen størst for Mercedes-Benz på tredje med 32,4 prosent, MAN på fjerde med 29,2 prosent nedgang og Renault Trucks med minus 20 prosent, alt ifølge OFV.
Volvo stabil
Ser vi på OFV-tallene hittil i år er totalmarkedet 4 128 registreringer, såvidt opp med 0,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Også her er Scania den eneste av de store som kan vise til grønne tall i kolonnen for volumendring: Opp 19 prosent.
En markedsandel på 45,3 prosent er solid og tyder på bra innsats i år, men volumøkningen forteller kanskje vel så mye om at alt ikke var på stell i fjor når det gjaldt leveransesituasjonen.
Det var Norsk Scania-sjef Frode Neteland åpen om i nyttårsintervjuet med YrkesBil, der han også sa at de var i ferd med å bli friskmeldt.
Scania har slitt spesielt med å levere elektriske lastebiler, blant annet grunnet problemene hos Northvolt, men nå ser noe ut til å ha løsnet her også - selv om tallene er små: fra fire elektriske i oktober i fjor, til 11 i år.
Volvo er hittil i år rimelig stabil, med en liten volumnedgang på 1,1 prosent. Det betyr markedsandel per i dag på 40,4 prosent.
201 biler skiller de to svenske merkene når det gjenstår to måneder av året.
Mercedes-Benz har registrert 300 nye tunge lastebiler per 31. oktober, en volumnedgang på 20 prosent.
Verre er det for MAN som har registrert 154 eksemplarer, ned 46,3 prosent fra samme periode i fjor.
Mer el og gass
Andelen dieseldrevne lastebiler over 16 tonn er hittil i år 81,6 prosent, mot 87,6 prosent i samme periode i fjor.
Gassmotorene har økt sin andel fra 8,2 til 11 prosent og de elektriske har økt fra 4,1 til 7,2 prosent.
Ser vi på oktober isolert økte dieselandelen fra 83,4 til 84,3 prosent, og elektrisk fra 4 til 7,1 prosent. Gass gikk ned fra en andel på 12,1 prosent i oktober i fjor til 8,6 prosent i år.
LES OGSÅ:
-
Storhandel: 40 nye trekkvogner til DSV
-
Myndighetene skryter av økte vekter for vogntog: – Mageplask, sier NLF-sjefen
-
Risa-selskapet R Entreprenør kjøper 60 prosent av Rivenes
-
Jotra fikk den første: - Vi ønsker å kjøre helt elektrisk
-
Starter serieproduksjon: - Økende etterspørsel i Norden
-
Ny rapport: Lav betalingsvilje og ustabil politikk bremser «det grønne skiftet» mest
-
Nå skal det bli slutt på kø-problemene her: - Jeg har fått noen grå hår bak rattet
-
Tidenes morsomste historieleksjon om lastebiler?
-
Åpner ny tungbilladestasjon på knutepunktet mellom øst og vest
-
Dagens nettleiemodell bør endres for å få fart på utbyggingen av ladetilbud for tunge nyttekjøretøy