-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Blandet tredje kvartal hos de tunge
Det er sprikende signaler vi foreløpig har fått fra de store produsentene i Europa.
Traton har et positivt volum i tredje kvartal, men akkumulert ligger det under fjorårets.
Nå er det såpass mye hummer og såpass lite kanari i den konsoliderte oversikten at det kanskje er bedre å skille merkene.
Scania skinner igjen.
I tredje kvartal leverte de ut 21.800 biler – opp fra 21.300. En fremgang på 2 prosent. Og for hele året ligger de ni prosent foran, fra 67.700 til 74.100.
Elbilandelen er konstant 190 biler for hele året, men i tredje kvartal kunne de bokføre en økning. Fra 40 til 80 biler. Ingen enorme volumer, men fremgang.
MAN, som også teller med noen mindre biler, fortalte om 19.900 i tredje kvartal, ned 29 prosent, fra 28.100.
Akkumulert så langt har de 69.200 biler, ned fra 84.200 – det vil si minus 18 prosent.
Også her synker el-antallet. 150 biler i tredje kvartal – ned fra 280 biler i fjor. Og akkumulert er det ned fra 670 til 380 biler.
Det er verdt å nevne International – omdøpt fra Navistar tidligere i år. De økte med 41 prosent til 31.500 biler i Q3, men for hele året ligger de 2 prosent under, med 66.800 biler. En stor brann hos en underleverandør i Q2 gjorde at en rekke biler ikke kunne ferdigstilles før i Q3.
Her økte også elbilandelen. Med 37 prosent, til 290 biler, i Q3 og med 63 prosent, til 460 biler, i 9M24.
Økonomiske tall vil imidlertid ikke være klare før den 28. oktober. Men for et år siden var aksjekursen 9.24. Sist fredag ble avsluttet med kursen på 30.55 – pluss 4 prosent bare den siste dagen.
AB Volvo-tallene er imidlertid her og ikke bare lystige.
Mens Daimleraksjene har økt 17,5 prosent de siste 30 dagene har Volvos B aksjer sunket med 1,3 prosent.
Årsaken er større salgssvikt enn ventet, samtidig som de ikke ser spesielt optimistisk på fremtiden.
Driftsresultatet i tredje kvartal endte på SEK 14,1 milliarder mot 19,3 for et år siden og en konsensus blant analytikere på 15,6 milliarder.
Omsetningen endte på 117 milliarder SEK, ned fra 132 mrd. og volumet sank fra 55.271 biler i Q3 i fjor til 46.266 i år.
Akkumulert er volumet 161.000 så langt i år, mot 181.000 i tilsvarende periode i fjor.
Volvo snakker om at synkende volum selvfølgelig gikk ut over fortjenesten, kombinert med negativ pris-mix, og økte investeringer i R&D.
Forholdsvis identisk etterspørsel neste år, fra kunder som fremdeles vil være forsiktige, skapte heller ikke stor optimisme.
LES OGSÅ:
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Scania øker forspranget
-
Tar ytterligere grep for å verne om fotgjengere og syklister
-
Storhandel: – Dette blir el-trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde i markedet
-
Blir MAN-forhandler i Kristiansand
-
Scanias nye ladeselskap på plass i Norge
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
– At norske myndigheter somler med noe som skal spare liv i trafikken, er skuffende
-
Volvo-topp til SO Vetrhus
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer