NLF-direktør Knut Gravråk, GLP-sjef Ingelin Noresjø og leder for næringspolitikk i NBF Ida Krag forventer alle økt innsats fra myndighetene i å legge til rette for det grønne skiftet for nyttekjøretøy fremover.

Forventer opptrapping av virkemidler: 
– Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever 

Omstillingen til nullutslippsløsninger i tungtransporten står i fare for å bli betydelig forsinket hvis ikke myndighetene sikrer mer forutsigbarhet i støtteordninger, mulighet for lønnsom drift og en robust infrastruktur. Det mener Norges Bilbransjeforbund (NBF), Grønt Landtransportprogram (GLP) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Publisert

Målet om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget for tunge kjøretøy innen 2030 forutsetter en betydelig opptrapping av virkemidlene, lød budskapet fra de tre organisasjonene - som riktig nok holdt innlegg hver for seg - på Nyttekjøretøykonferansen under Bilbransjens Dager på Gardermoen denne uken.

Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF, understreket at norsk transportnæring domineres av små og mellomstore bedrifter med lave marginer - og mener det er en stor utfordring i overgangen til ny, kostbar teknologi.

76 prosent av NLFs medlemsbedrifter har ti eller færre biler i daglig drift, 60 prosent har fem eller færre biler.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS