På bilutstillingen e-Salon som åpnet på PVA Expo i Praha torsdag, dukket Tatra opp med denne Force e-Drive BEV.

Tatra på strøm

Tatra, der en av spesialitetene lenge var luftkjølte dieselmotorer, følger åpenbart med i timen. Nå har de vist sin første batterielektriske.

Publisert

Det har lenge ligget i kortene at også Tatra må gi etter og begynne å jobbe med elektrifisering.

I fjor dukket de første tendensene opp, på elbilutstillingen i Praha:

Force e-Drive kalte de denne bilen, som viste seg å være en ganske enkel hybrid, der batteriavdelingen leverte nok til ca. 70 km. kjøring.

Men når batteriene var tomme slo en dieselmotor inn – en med den ekte luftkjølte Tatra-oppskriften.

Luftkjølt, og enten drev den bilen via en automatkasse, eller den sørget for saft til batteriene.

En hydrogenbil har de også hatt under utvikling noen år nå.

De sier hydrogenbilen vil kunne være på markedet om tre år.

Imens har de tatt frem en 100 prosent batteridrevet bil som de uten særlige fanfarer viser på den tsjekkiske elbilmessen i disse dager. 

Tatra Force e-Drive BEV er navnet denne gang.

Åpenbart en viss interesse for den batterielektriske bilen hos publikum på utstillingens åpningsdag.
Du vil ikke ta feil av verdens første batteridrevne Tatra – den ser akkurat ut som du venter.

Her bruker man den store kabinen med plass til seks og 8x8 oppskriften. 

Her er alle hjulene uavhengig opphengt, festet til et sentralrør, det hele så gjennomført Tatra som det kan få blitt.

Digitale instrumenter, stor infotainmentskjerm, "speilkamera" og annet moderne utstyrt, kombinert med et røft og mer tradisjonelt førerhusmiljø.

Også i elektrisitets-avdelingen har ingeniørene i Koprivnice gått sine egne veier.

De har hentet motoren hos Danfoss. 330 kW sier de, men kan komme opp i 550.

Utstillingen holder åpent til og med søndag 16. november, om du skulle være spesielt interessert.

Om batteriene vet vi ikke annet enn at Tatra har bygget egne varme- og kjølemoduler, blant annet for å forberede bilen på innsats under alle slags forhold.

Det er opplagt at også med strøm og elektronikk skal Tatra være like forberedt på anlegg og bergverk og ulendt terreng som de alltid har vært.

Vi vil nok få flere detaljer om konstruksjonen med tiden. 

Powered by Labrador CMS