-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Sa du tøff? Si Sisu!
Jeg går ut fra at Sisus GTP opprinnelig ble bygget for Forsvaret. Nå er i hvert fall leveransene av sivil-utgavene begynt. Tøffere skal det bli vanskelig å få det.
Greia med denne 4x4 bilen er først og fremst modul-konstruksjonen.
Vi har en plattform, et chassis med drivlinje, som er fast. Oppå den kan du starte uken din med et 2+2 karosseri.
Skal ungene ha med flere venner på trening kan du bytte til en 2+3 variant, og når hele storfamilien, weekend-barna og kompisene skal med, har du et 2+8 karosseri for helgen.
Det finnes forresten en sportsutgave også. En to-seters single cab.
Det hele er så enkelt å bytte, sier den finske fabrikken, at det kan skje under feltforhold – sannsynligvis tilsvarende det man opplever hos de fleste travle familier.
Så behøver du heller ikke være redd for å du må til nærmeste finske militærleir for å få service på den nye, armerte, alternativ-SUV-en din. Hele drivlinjen, alt det elektriske og alt føreren må forholde seg til kommer fra Mercedes-Benz.
Jeg vet ikke helt hvilken motor det dreier seg om, det er en ganske stor sekser, og det eneste jeg vet om ytelsen fra den er «22 hk per metrisk tonn».
Dette er lettvektsversjonen - den har bare Stanag 4569-armering mot ballistikk og landminer – hvis noen vet hva det betyr – men det kan legges på mye mer beskyttelse og det vil nok øke vekten.
Slik det er nå snakker vi beskjedne 14000 kg (da regner vi motorkraften til litt over 300 hk) og i tillegg kan du ta med 5.000 kg passasjerer og bagasje når du skal på hytta.
Noe problem å holde følge med trafikken har du ikke. Toppfart på over 100. Rekkeviddeangsten kan du også sette igjen hjemme sammen med Teslaen din. Her får du 700 km og muligheter for ekstratanker.
Målene er kanskje ikke helt ideelle for parkeringen under Aker Brygge: 600 x 250 x 255 – men Hummeren til Petter Sundt greide seg stor sett bra der den. Det hele på en 3,8 meters akselavstand og nyttig bakkeklaring på 40 cm.
For de av dere med helt spesielle militærpolitiske synspunkter kan det også være nyttig å minne om at Finland ikke er medlem av NATO eller noen annen forsvarsallianse.
Men hele poenget mitt er at dette ser jo ut som en bil de fleste hadde snudd seg etter på gaten. Like konsekvent designet for sitt formål som den mest renrasede sports- eller racerbil.
Her er det ikke en overflødig detalj tilbake – rendyrket, riktig design. Ikke bare form som følger funksjon, men virkelig også funksjon som følger form.