– Teknologien er moden, rekkevidden god og prisen akseptabel, argumenterer May-Kristin Solberg Willoch i PostNord om hvorfor de satser på tunge biogasskjøretøy.
– Teknologien er moden, rekkevidden god og prisen akseptabel, argumenterer May-Kristin Solberg Willoch i PostNord om hvorfor de satser på tunge biogasskjøretøy.

Satser på biogass fremfor elektrisk – i første omgang

PostNord har mål om å bli fossilfrie innen 2030, men har mer tro på biogass enn batterielektrisk drift for tunge lastebiler i nærmeste fremtid. Snart skal 40 blåfargede biogassbiler ut på veien. Samtidig bruker logistikkgiganten elektriske varebiler.

Publisert

De fleste lastebilprodusentene er enige om at batterielektriske tunge lastebiler er verdt å satse på.

Men de har litt ulike svar hvis du spør når de tyngste elbilene er klare for å tas i bruk av kunder. Felles for alle er at det fremdeles ligger et lite stykke frem i tid.

– Dette med elektriske lastebiler synes vi er vanskelig. Vi er usikre på teknologisk modenhet og rekkevidde. Innkjøpsprisen er dessuten i dag fire ganger så høy som en konvensjonell lastebil, og så er det ikke god nok tilgang på lynladere, sier May-Kristin Solberg Willoch til YrkesBil.

Hun er assisterende direktør for bærekraft i PostNord.

– Derfor satser vi på biogass nå i en mellomfase, slik at vi får umiddelbare kutt i utslippene våre. Så vil vi selvsagt på sikt vurdere tyngre kjøretøy som er batterielektriske eller drives av hydrogen, fortsetter Willoch.

Fem ulike merker

Under Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen høsten 2021 fortalte Willoch at PostNord skal anskaffe 40 tungbiler som skal kjøres på biogass.

De syv første bilene er tatt i bruk, og den aller første – en Scania G410 trekkvogn – var utstilt på konferansen. Biogassbilene skal benyttes til distribusjonskjøring på det sentrale Østlandet.

Konsernet har valgt å kjøpe biler fra Volvo, Scania, Iveco, Renault og Mercedes-Benz for å prøve ut produsentenes ulike løsninger. Enova har innvilget støtte for anskaffelse av 38 biogassbiler.

Rune Hammer, Key Account Manager i Iveco Norge, kunne overlevere den første S-Way 340 NP gassbilen til teknisk sjef Roy Gulbrandsen og assisterende direktør for bærekraft May-Kristin Solberg Willoch i PostNord.
Rune Hammer, Key Account Manager i Iveco Norge, kunne overlevere den første S-Way 340 NP gassbilen til teknisk sjef Roy Gulbrandsen og assisterende direktør for bærekraft May-Kristin Solberg Willoch i PostNord.

Nå i slutten av februar ble den første av totalt 11 nye Iveco S-Way levert til PostNord.

– Vi kjører både biler på komprimert gass og biler på flytende biogass, for å prøve ut begge variantene – og for å kunne utnytte det eksisterende fyllenettverket best mulig, sier Willoch.

Av cirka 1.100 kjøretøy som kjører for PostNord, eier konsernet selv cirka ti prosent. Det er en del av de egeneide lastebilene som skal gå over fra diesel til biogass.

– Det er lettere å starte med biogass på egne biler, fremfor å pålegge underleverandører å anskaffe slike biler uten at vi har testet det selv først, utdyper Willoch overfor YrkesBil.

Økning i pakkemarkedet

Ifølge logistikkselskapet er det for tiden en økning i pakkemarkedet på 35-40 prosent, som i hovedsak skyldes økende netthandel.

– Den endrede godsstrukturen har ført til ny produksjonsmodell hos oss. På Alfaset produseres stykkgods og paller for B2B, mens terminalen på Langhus bare produserer pakker, i hovedsak fra e-handel for B2C. Alle pakker som fraktes ut til utleveringssteder eller butikker skal nå kunne distribueres med biogassbilene, slik at MyPack Collect-produktet vårt blir helt grønt – siden også sisteleddet blir grønt, sa Willoch.

Fire fokusområder

PostNord hadde et mål om 40 prosent reduksjon i CO2-utslipp i 2020, målt mot 2009.

– Det målet nådde vi i oktober i 2020, opplyste Willoch fra scenen, men la til:

– Det er fra nå og frem mot 2030 det virkelig begynner å dra seg til, og man må finne de gode løsningene. Vår visjon er å være fossilfrie i 2030, men vi er ydmyke med tanke på at vi vet ikke helt hvordan vi skal komme dit og vi vet at vi ikke vil klare det alene.

Willoch forklarte at de konsentrerer seg om følgende fire områder for å nå målet:

Effektiv logistikk: Her snakket hun om å optimalisere ruter og øke fyllingsgraden på bilene, samt fokus på «økokjøring».

Elektrifisering: Her fortalte hun at 13 prosent av PostNords lokaldistribusjon i dag foregår med elektriske varebiler. Målet er å elektrifisere mer av kjøretøyflåten og etablere ladeinfrastruktur sammen med leverandører og samarbeidspartnere.

Fornybart drivstoff: Her var hun tydelig på at de satser på biogass for de tyngre kjøretøyene, som en mellomfase.

– Vi trenger imidlertid rammevilkår som er forutsigbare. Vi kjøpte biogassbiler fordi vi antok at det skulle bli fritak eller reduserte takster i bomringene, sa Willoch.

Innovasjon og utvikling: Her ble det trukket frem samarbeid med SINTEF, TØI, Evig Grønn/Ife/MoZEES og kommuner/fylkeskommuner.

Disse biogassbilene har PostNord bestilt:

Type Modell
2-akslet distribusjonsbilIveco S-WAY NP-AD190S34-NP-E6d CNG /FP 4x2 BG4R
Volvo FE 4x2 320 CBG med Fokor skap
Scania P 280 B4x2NB
Mercedes-Benz Actros 1830G
Renault D WIDE P4X2 320 CNG
TrekkvognerVolvo FH13 460 6x2
Scania G 410 A6x2NB
3-akslet distribusjonsbilVolvo FM13 460 6x2 LBG med Fokor skap
Scania G 410 B6x2*4NB
ContainerbilIveco S-WAY NP-AS260S46-NP-E6d 2LNG
VOLVO FH 6x2 LNG
SCANIA G 410 B6x2NB
Powered by Labrador CMS