-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Blir blant de første i verden
Elektriske lastebiler uten lokale utslipp har sine åpenbare fordeler i et underjordisk miljø. Nå skal Volvo Trucks og gruveselskapet Boliden slå seg sammen for å sette slik lastebiltransport i drift.
Det svenske gruveselskapet Boliden hevder de i 2023 blir et av de første i verden til å bruke batterielektriske lastebiler for tung underjordisk transport.
I gruvemiljøer kan de elektriske lastebilene gi flere store fordeler – inkludert null eksosutslipp, en tryggere arbeidsplass og stillere arbeidsforhold.
Dagens gruveindustri går gjennom en periode med raske endringer, hvor mange aktører bytter til mer bærekraftige produksjonsmetoder for å tilby metaller med et mindre klimafotavtrykk.
YrkesBil har tidligere skrevet at Boliden AB har anskaffet Toyota Hilux bygget om til batterielektrisk drift. Gruveselskapet tok i fjor også i bruk en elektrisk Scania med totalvekt på 74 tonn, men den brukes i kjøring over jordskorpen.
Eksosfritt
På samme måte som i de fleste gruver er eksos fra kjøretøy som går på diesel ansvarlig for størsteparten av CO2-utslippene fra Bolidens gruver.
Selskapet har forpliktet seg til å redusere sine CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030, og for at Boliden skal nå sine klimamål vil elektrifisering av transport spille en nøkkelrolle.
Det nye samarbeidet mellom Boliden og Volvo Trucks betyr at to tunge, elektriske lastebiler skal brukes i Kankberg-gruven utenfor Skellefteå i Nord-Sverige.
Hvis alle lastebilene i gruven var elektriske ville CO2-utslippene fra gruven kunne blitt redusert med mer enn 25 prosent.
– Dette er et spennende samarbeid i et miljø med veldig tøffe krav; bratte bakker, tunge laster og fuktig luft som sliter på kjøretøyene, sier Jessica Lindholm, prosjektleder i Volvo Trucks.

– Samarbeidet med Boliden vil gi oss verdifull kunnskap om ytelsen
til elektriske lastebiler når de kjører under jorden og vil gi svar på spørsmål
rundt hvordan drivlinjen og batteriene blir påvirket. Ved å redusere
CO2-utslippene fra gruvetransport blir også våre egne CO2-utslipp indirekte
redusert, siden gruveindustriens råvarer blir brukt i våre lastebiler.
Utstyr, jern og malm
Den første lastebilen som skal betjene Kankberg-gruven, en FH Electric, vil bli brukt til å frakte fjellbolter og annet utstyr ned i gruven og blir satt i drift i 2023.
Basert på erfaringer med den første lastebilen vil man senere sette enda en FH Electric i drift med underjordisk transport av stein og malm.
– En viktig fordel med lastebilene er at de vil bidra til en mer bærekraftig gruve, både når det gjelder utslipp og arbeidsmiljøet for våre ansatte, kommenterer Daniel Forslund, prosjektleder i Boliden.
– I tillegg blir den totale energien brukt i gruven lavere siden den elektriske drivlinjen er mer energieffektiv enn en dieselmotor, og det er mulig å regenerere elektrisitet når motoren bremser i nedoverbakker.