-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Elektrisk Scania med 74 tonn totalvekt
Utpå vårparten i år skal gruveselskapet Boliden ta i bruk tungvekteren.
Det er ikke mer enn noen måneder siden, nærmere bestemt i desember i fjor, at Scania meldte om en elektrisk trekkvogn med tanksemi og totalvekt på 64 tonn som ruller på veiene mellom Piteå og Skellefteå i Nord-Sverige for kjemileverandøren Wibax.
Nå høyner de altså til 74 tonn.
Rask utvikling
Som de fleste selskaper i dag har også Boliden tallfestet når og hvor mye de skal kutte sine CO2-utslipp: 40 prosent innen 2030.
Den elektrifiserte lastebilen, med en totalvekt på 74 tonn inkludert last og tilhenger, skal kjøres av transportfirmaet Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved gruven i Nord-Sverige.
– Nok en gang viser vi at det er teknisk mulig med fullstendig elektrifiserte løsninger for tunge kjøretøy. Utviklingen går raskt. Det er viktig at infrastrukturen følger med for å gjøre det mulig for flere kunder å ta dette steget, sier Fredrik Allard, leder for E-mobility i Scania i en pressemelding.
– Å prøve en elektrifisert løsning for svært tunge kjøretøy på et tidlig stadium og bidra til utvikling og overgang til bærekraftige løsninger er veldig i tråd med vår agenda, uttaler Jonas Ranggård, programleder, Boliden.
Skal i serieproduksjon
El-lastebilen er del av et nært og innovativt forutviklingsarbeid mellom Skåne og Boliden. Samarbeidet åpner for muligheten til å elektrifisere flere av Bolidens transportstrømmer fremover.
De tekniske løsningene til den elektrifiserte lastebilen er basert på dagens serieproduserte teknologi men tilsatt sterkere komponenter, noe som får det elektrifiserte kjøretøyet til å fungere under de tøffe operasjonene.
Den kraftige lastekapasiteten og en enda lengre rekkevidde er en del av Scanias serieproduserte løsninger innen 24 måneder.
Prosjektet er en del av REEL, Regional Electrified Logistics, et initiativ ledet av CLOSER og støttet av programmet Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) for å bane vei for overgangen til en elektrifisert godstransport i det svenske markedet.