-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Elektrisk Scania med 74 tonn totalvekt
Utpå vårparten i år skal gruveselskapet Boliden ta i bruk tungvekteren.
Det er ikke mer enn noen måneder siden, nærmere bestemt i desember i fjor, at Scania meldte om en elektrisk trekkvogn med tanksemi og totalvekt på 64 tonn som ruller på veiene mellom Piteå og Skellefteå i Nord-Sverige for kjemileverandøren Wibax.
Nå høyner de altså til 74 tonn.
Rask utvikling
Som de fleste selskaper i dag har også Boliden tallfestet når og hvor mye de skal kutte sine CO2-utslipp: 40 prosent innen 2030.
Den elektrifiserte lastebilen, med en totalvekt på 74 tonn inkludert last og tilhenger, skal kjøres av transportfirmaet Renfors Åkeri AB på en 30 km tur-retur-rute på offentlig vei ved gruven i Nord-Sverige.
– Nok en gang viser vi at det er teknisk mulig med fullstendig elektrifiserte løsninger for tunge kjøretøy. Utviklingen går raskt. Det er viktig at infrastrukturen følger med for å gjøre det mulig for flere kunder å ta dette steget, sier Fredrik Allard, leder for E-mobility i Scania i en pressemelding.
– Å prøve en elektrifisert løsning for svært tunge kjøretøy på et tidlig stadium og bidra til utvikling og overgang til bærekraftige løsninger er veldig i tråd med vår agenda, uttaler Jonas Ranggård, programleder, Boliden.
Skal i serieproduksjon
El-lastebilen er del av et nært og innovativt forutviklingsarbeid mellom Skåne og Boliden. Samarbeidet åpner for muligheten til å elektrifisere flere av Bolidens transportstrømmer fremover.
De tekniske løsningene til den elektrifiserte lastebilen er basert på dagens serieproduserte teknologi men tilsatt sterkere komponenter, noe som får det elektrifiserte kjøretøyet til å fungere under de tøffe operasjonene.
Den kraftige lastekapasiteten og en enda lengre rekkevidde er en del av Scanias serieproduserte løsninger innen 24 måneder.
Prosjektet er en del av REEL, Regional Electrified Logistics, et initiativ ledet av CLOSER og støttet av programmet Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) for å bane vei for overgangen til en elektrifisert godstransport i det svenske markedet.