-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Advarer om ulovlige lastebildekk i omløp
Bridgestone har fanget opp at det kan sirkulere ulovlige Bridgestone M729 i det norske markedet. Dette er dekk produsert utenfor EU og ikke i tråd med regelverk for støy og rullemotstand.
– Vi har sett en lastebil i Norge med slike ulovlige dekk som nylig var innkjøpt hos en norsk dekkforhandler. Dekkforhandleren ville ikke fortelle hvor de har fått dekkene fra, sier Kristian Spernes til YrkesBil.
Han er daglig leder hos Gjerde & Byhring AS, som er offisiell Bridgestone-importør i Norge.
De ulovlige dekkene han sikter til er originale Bridgestone-dekk, altså ikke kopier, men de er produsert utenfor EU og ikke ment for salg i det europeiske markedet.
– Dekkene er merket med vintersymbolet 3PMSF, men mangler en merking som skulle vært S2WR2 (se bilde nederst i artikkelen. red.anm.) og er dermed ikke godkjent etter ECE117-regelverket, forklarer Spernes.
Rettslige konsekvenser
Han har en klar advarsel til de som tar slike dekk inn til det norske markedet og selger dem videre:
– Dekkene er tatt inn til Europa utenfor Bridgestones offisielle kanaler. Import av disse betyr også et brudd på varemerkerettighetene til Bridgestone, og brudd på disse vil kunne få rettslige konsekvenser for de som importerer dem, sier han.
Ikke første gang
Bridgestone-konsernet er kjent med tilfeller der de ulovlige dekkene har dukket opp i andre europeiske land nylig også, blant annet i Italia.
– Dette er noe vi også har vært borti og hørt om tidligere. Foreløpig har vi ikke så mye informasjon om omfanget eller hvordan dekkene har kommet inn i Norge, men saken følges nå opp av Bridgestones europeiske organisasjon, sier Spernes.
– Det er ingen som kan kjøpe M729 i Europa lenger, det dekket er ikke lenger tilgjengelig for salg i det Europeiske markedet, legger han til.