-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Invasjon i amerikansk bussmarked
Greyhound er vel minst like amerikansk som Harley Davidson og Thanksgiving? Ikke lenger!
Nå er imidlertid sannheten at Greyhound egentlig ikke har vært amerikansk på en stund.
I 2007 ble de kjøpt av britiske First Group – en meget stor transportvirksomhet som blant annet driver jernbane både i Danmark og Sverige.
De har imidlertid forsøkt å bli kvitt Greyhound et par år og nå slo tyske Flixmobility til. Prisen endte på ca. 46 millioner dollars.
Flix har vært aktiv i USA siden 2018, men i en veldig forsiktig skala. Nå får de imidlertid skikkelig nærvær. Frem til i fjor var godt over 16 millioner passasjerer som ble fraktet mellom 2.400 destinasjoner en årlig normal for Greyhound.
Med i denne handelen følger også mer enn 1.000 busser, med en snittalder på fem år.
Pandemien slo hardt ut for Greyhound. Fra mer enn 40.000 passasjerer hver dag sank belegget til ca. 10.000. Og forretningsåret som endte i utgangen av mars i år viste et underskudd på 12,1 millioner dollars.
Men også året før var vanskelig og underskuddet faktisk enda større: 15,3 millioner. I fjor sank omsetningen fra 766 millioner til 423 mill.
Flixmobility, som ble startet i 2012, er ikke noen vanlig bussoperatør. Driften overlater de til lokale enheter. Deres styrke er teknologi og it-plattformer, for booking og drift og markedsføring – hele pakka.
Selskaper som er tilknyttet dem har ca. 90 prosent markedsandel, så stillingen er sterk.
Ikke de økonomiske resultatene, imidlertid.
I følge Handelsblatt hadde Flixmobility en konsernomsetning på 970 millioner euro i 2019. Det året økte underskuddet fra 15 til 61 millioner euro.
Nå er det mange som regner med at med Greyhound om bord har selskapet kurs for børsen.
Med en ny finansieringsrunde som resulterte i ca. 650 millioner dollars i frisk kapital ble selskapet verdisatt til ca. 3 milliarder euro.