-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Posten forsøker seg på gass
Posten har tatt i bruk de første biogass-bilene. Bilene brukes i Stavanger, Oslo, Fredrikstad og på Stord.
Bilene Posten har valgt for biogass er Volkswagen Caddy Ecofuel.
I første omgang har Posten fått en leveranse på 31 biler. Det er intet stort antall når Posten-Bring har en bilpark på rundt 10 000 biler.
Miljøleder i Posten Bring Johan Sward mener likevel etaten har en solid miljøprofil når det gjelder bruk av kjøretøyer til distribusjon.
Man bruker alt fra elmopeder, elektriske biler, elektriske sykler og nå biler for biogass.
Det som hindrer vekst i antall biogassbiler er mangel på steder å fylle tanken. Nå ønsker Posten at antall tanksteder skal økes.
En Caddy for biogass koster i følge Harald A. Møller ikke mer enn ordinær Caddy.
Dette er Volkswagen Caddy EcoFuel:
• Tilsvarende utstyrt som alle andre Caddy
• Lasterom, utstyr, ekstrautstyrsmuligheter etc er likt
Fordeler med fabrikkmontert løsning:
• Gasstanker er plassert under bilen og opptar ikke plass i varerommet
• Motorstyringen er tilpasset de forskjellige drivstofftypene
• Løsningen er sikkerhetstestet og godkjent
Forskjeller fra standard Caddy:
• Reservehjulet bortfaller og blir erstattet av Tyre-Fit
• Driftskonsept: ”quasi-monovalent” (Naturgass + Bensintank ca. 13 liter)
• Ytelse: 109 hester
• Utslippsklasse: Euro 5
• Rekkevidde: Naturgass: ca. 430 km (totalt med bensin: ca. 580 km)
• Motorstyring: En styreenhet for begge drivstofftyper og samme kjørekarakteristikk uansett drivstoff
• Gassoptimert motor: Økt kompresjon, høyere ytelse og økt rekkevidde
• Miljøfordel: Betydelig lavere utslipp enn en sammenlignbar bensinmotor
Ståltankene er krasjtestet
Den elektromagnetiske sperreventilen stopper gasstilførselen automatisk ved motorstillstand, når motoren går på bensin og ved ulykkestilfeller.
Tankventilene har i tillegg en integrert thermosikring samt en gjennomstrømningsbegrenser som forhindrer en ukontrollert utblåsing ved en eventuell skade på ledninger etc. I den første tankventilen er det også montert en tilbakeslagsventil som forhindrer tilbakestrøm av gass fra tankene
TÜV og ADAC sier Caddy med naturgass er like sikker som en bil med bensin- eller dieselmotor.