FLEKSIBILITET: Det er stikkordet for Kias nye PBV-konsept. Ikke hørt om PBV? Platform Beyond Vehicle står det for, og skal ifølge Kia gå "Beyond Mobility". Dobbelt beyond, der altså.

CES 2024

«Grenseløst» fra Kia 

Taxi på dagtid, varebil om natten og familiebil i helgen?

Det var ikke småtteri Kia i natt norsk tid presenterte på  2024-versjonen av Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

På bildene kan det se ut som «bare en kassebil», men det er snakk om en mer omfattende fremtidig strategi for fleksibel bruk av kjøretøy. 

Skateboard-tankegangen, der kjøretøyet i bunnen er som et «skateboard» som man kan sette ulike typer karosserier/påbygg oppå, er jo slettes ikke ny. Og fleksibel bruk av kjøretøy har eksistert fra første bil, flere eksempler fra tidlig 1920-tall ser du her.

Kia mener deres nye Platform Beyond Vehicle (PBV) er noe helt nytt. Skjønt, vi har hørt om det før.

Kias moderorganisasjon Hyundai Motor Group snakket om PBV-begrepet i 2022, men for forvirringens skyld stod bokstavene den gang for Purpose Built Vehicle. 

Nå har Hyundai-gruppen presentert en flerfaseplan der PBV-er skal «revolusjonere mobilitetsindustrien og samtidig bidra til å fremme ambisjoner innen robotikk, Advanced Air Mobility (AAM) og autonom kjøring».

Den nye PBV-virksomheten til Kia vil i utgangspunktet være basert på introduksjonen av et helt nytt, modulært kjøretøy som først vises gjennom Kia Concept PV5, og deretter flere størrelser fra den minste PV1 til den største PV7.

Og det er ikke småtteri de lover heller, hør bare her: «en total mobilitetsløsning som kombinerer egnede elbiler med avanserte programvareløsninger basert på Hyundai Motor Groups programvare-til-alt- eller SDx-strategi. Som en plattform utover kjøretøy, vil Kia PBV-er åpne døren til nye virksomheter og livsstiler ved å redefinere konseptet plass takket være avansert, skreddersydd interiør som gir ultimat frihet og fleksibilitet». 

Verken mer, eller mindre. 

Ved å bruke «Easy Swap»-teknologi for å fleksibelt møte de ulike kunders behov, kan et enkelt kjøretøychassis brukes til å oppfylle flere mobilitetsbehov. 

Bak et fast førerhus, eller 'førersone', kan en rekke utskiftbare moduler, kobles til basiskjøretøyet via en hybrid elektromagnetisk og mekanisk koblingsteknologi. Her ser Kia blant annet for seg at en PBV kan være taxi i løpet av dagen, varebil om natten, og et personlig fritidskjøretøy i helgene.

Bak et fast førerhus skal det være nær ubegrensede muligheter.

Modularisering er ytterligere gjort mulig takket være «Dynamic Hybrid» sveisløs karosserikonstruksjon, som gjør at lengden på bevegelige deler kan justeres fleksibelt i henhold til formålet med kjøretøyets bruk. Bestående av høyfast rørformet stål og konstruerte polymerer, er typiske deler redusert med 55 prosent uten tap i stivhet, ifølge Kia. 

På hvert kjøretøy åpnes store dører som skal gi enkel inn- og utstigning. 

Innvendig sørger romslig akselavstand og den elektriske plattformen for brede, flate åpne områder. Oppbevarings- og bruksmulighetene skal ifølge Kia være grenseløse. 

Selv om det snakkes mye om selvkjøring, er det også plass til menneskelig sjåfør i konseptene. Cockpiten skal gi «en skrivebordslignende overflate, og rattet kan foldes sammen for å tjene som en skrivebordslampe, og skaper et kontorlignende miljø».

Intet konsept uten å nevne bærekraft. Utstrakt bruk av materialer som bioplast, Post Consumer Material (PCM) plast, biomaling, resirkulert PET-stoff, filt, garn, og bio-PU-skum skal ikke bare begrense miljøpåvirkningen i dag og i morgen, men også gi «en unik visuell og taktil appell».

PV7 — det største produktet i serien skal defineres av mer innvendig plass, større rekkevidde og forbedrede funksjoner, mens PV1 — det minste produktet i serien, skal optimeres for kortdistanse logistikktransport, blant annet ved å bruke kjøremoduler for å minimere svingradius.

Når Kia snakker om «PBV-modularitet» handler det blant annet om at et integrert skinnesystem på kjøretøyets tak, gulv og sidepaneler, så vel som på eksteriøret, muliggjør en rekke skreddersydde tilpasninger av kjøretøyet. Systemet muliggjør sømløs overføring av gods mellom kjøretøy, ved hjelp av skap og rammer. 

Kias PBV skal være løsningen, enten formålet med kjøretøyet er å transportere mennesker, flytte varer eller møte logistikk- eller personlige mobilitetsbehov.

Kia fortsetter med å fortelle at de er fast bestemt på å overvinne alle eksisterende restriktive og endimensjonale bransjeprodukter. 

De har delt fremtidsvisjonen inn i tre faser:

Fase én er som nevnt introduksjonen av Kia PV5. Her loves det at forbedret datatilkobling mellom kjøretøy og eksterne data som rute- eller leveringsinformasjon vil muliggjøre praktisk drift av flere kjøretøy som en programvaredefinert flåte. Mindre nedetid og økt kostnadseffektivitet (hørt det før?) skal være gevinsten.

Fase to skal vise fullføringen av den dedikerte PBV-modellserien. De såkalte PBV-ene skal «utvikle seg til AI-baserte mobilitetsplattformer som bruker data til å samhandle med brukere og sikre at kjøretøyene alltid er oppdatert». I mellomtiden skal nye forretningsformer knyttet til robotikk og andre fremtidige teknologier dukke opp.

- Vi håper å gjøre våre kunders liv enklere og bedre, enten de er stasjonære eller på farten, og tilbyr eksepsjonell fleksibilitet og tilpasning gjennom radikal modularisering, sier Karim Habib, Executive Vice President og Head of Kia Global Design.

I fase tre, forteller Kia, skal deres PBV-er ha utviklet seg til svært tilpasningsdyktige, skreddersydde mobilitetsløsninger gjennom å integreres med fremtidens mobilitetsøkosystem. Det er her Kia sier at deres PBV-er til slutt vil bli livsplattformer (intet mindre!) som gjør enhver inspirasjon til virkelighet.

Bevegelsen av gjenstander mellom kjøretøy skal automatiseres og forenkles.

Tilkoblede selvkjørende kjøretøyer vil bli administrert som en del av et enkelt smartby-operativsystem. Vi snakker nok ikke 2025 her, altså. 

Men Kias nye PBV-dedikerte EVO-fabrikk i Autoland Hwaseong, Korea, skal være i drift i 2025 og vil ha en årlig kapasitet på 150 000 enheter.

«Med fremveksten av en hyperkoblet verden der mennesker, PBV-er og sosial infrastruktur er sømløst kobles sammen, vil vi åpne døren til helt nye livsstiler ved å skape et robust PBV-økosystem basert på Hyundai Motor Groups fremtidige teknologier for autonom kjøring, avansert luftmobilitet, robotikk og energinettet», heter det videre.

Hyundai Motor Group har ikke sagt noe om de PBV-løsningene Kia viser frem i Las Vegas også skal komme i Hyundai-drakt. Men se ikke bort fra det. Hyundai selv er også tilstede på CES, og har mest fokus på hydrogen-løsninger og Software Solutions Beyond Mobility. Ja, faktisk, enda mer beyond.

Kia er allerede i gang med planer for utvikling av en programvarebasert PV5 Robotaxi.
Powered by Labrador CMS