-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![COMEBACK: Etter 17 år på rad som største varebilmerke måtte Volkswagen se seg slått av Toyota i 2022. Men i 2023 var det tyske merket tilbake på topp, i stor grad takket være ID. Buzz Cargo - men også nye Amarok bidro.](https://image.yrkesbil.no/4077125.webp?imageId=4077125&width=960&height=548&format=jpg)
Volkswagen-dominans i varebilmarkedet
Mens antall førstegangsregistrerte nye personbiler sank med 27 prosent i 2023, sammenlignet med året før, økte totalmarkedet for varebiler med 1,3 prosent.
Til sammen ble det registrert 28 673 nye varebiler i 2023, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Av disse utgjorde dieselandelen 67 prosent, mens elektriske varebiler hadde en andel på 31 prosent. Det er en økning på 6,7 prosentpoeng for el-varebiler sammenlignet med 2022, ifølge OFV.
- Tilbudet av elektriske varebiler blir stadig bedre. Men bruksegenskapene er ennå ikke gode nok til å dekke behovene mange næringsdrivende har. Det handler om pris, rekkevidde og andre viktige faktorer for denne gruppen. Bortfallet av Enova-støtten ved kjøp av elektriske varebiler kom for tidlig, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV, som oppfordrer regjeringen og Enova til å gjeninnføre støtten og la den vare ut 2025.
- Det vil bidra til at vi kommer nærmere nullutslippsmålet i 2025, som også omfatter lette varebiler, sier han.
Ingen spenning
I 2022 kjempet Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren Harald A. Møller AS til siste minutt på nyttårsaften om å bli største varebilmerke i Norge for 18. året på rad.
Den gangen klarte Toyota å holde unna og kapret førsteplassen med en margin på 224 biler.
Mot slutten av 2023 var det derimot ikke antydning til spenning.
Volkswagen Nyttekjøretøy registrerte 8.821 nye varebiler i fjor, mens Toyota på andreplass registrerte 5.743 nye varebiler.
I et totalmarked som økte 1,3 prosent økte Volkswagen sitt volum med 49,7 prosent - til en markedsandel på 30,8 prosent.
Blant Topp 10 varebilmerker i 2023 var det foruten Volkswagen kun Isuzu på syvende plass og Renault på niende plass som økte volumene sine, med henholdsvis 19,9 og 3,5 prosent mot året før.
Topp 10: Førstegangsregistrerte nye varebiler pr. merke 1.1.2023-31.12.2023
Periode | Periode året før | |||||
Nr. | Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Totalt | 28 673 | 100,00% | 28 307 | 100,00% | 1,29% | |
1 | Volkswagen | 8 821 | 30,76% | 5 894 | 20,82% | 49,66% |
2 | Toyota | 5 743 | 20,03% | 6 118 | 21,61% | -6,13% |
3 | Mercedes-Benz | 4 302 | 15,00% | 5 037 | 17,79% | -14,59% |
4 | Ford | 3 283 | 11,45% | 3 308 | 11,69% | -0,76% |
5 | Peugeot | 1 982 | 6,91% | 2 050 | 7,24% | -3,32% |
6 | Opel | 953 | 3,32% | 1 467 | 5,18% | -35,04% |
7 | Isuzu | 892 | 3,11% | 744 | 2,63% | 19,89% |
8 | Citroën | 798 | 2,78% | 1 108 | 3,91% | -27,98% |
9 | Renault | 619 | 2,16% | 598 | 2,11% | 3,51% |
10 | Maxus | 337 | 1,18% | 619 | 2,19% | -45,56% |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
ID. Buzz Cargo på topp
Selv Bertel O. Steen, med alle sine merker som har registrert varebiler i 2023 (Mercedes-Benz, Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Kia og Jeep), klarer ikke å matche Volkswagens markedsandel i 2023. BOS-merkene presterte samlet 28,6 prosent.
Ser vi på modellnivå var Volkswagen ID. Buzz Cargo soleklar nummer én, foran Transporter og Mercedes-Benz Vito, med Proace City, Proace og Hilux på de neste plassene.
Sistnevnte ble forresten soleklar vinner i pickupsegmentet, med 38,6 prosent markedsandel, foran Isuzu D-Max med 24,3 prosent andel og deretter Volkswagen Amarok med 12,7 prosent.
Ford Ranger og Ranger Raptor oppnådde henholdsvis 10,6 og 9,6 prosent andel - og er dermed på tredjeplass, om man ser de to som en og samme modell (men det gjør ikke OFV i sine tabeller).
Vi kommer som vanlig tilbake med flere analyser av registreringstallene, med dypdykk i de ulike segmentene, sammen med fyldige importørintervjuer, i YrkesBil nr. 1 og på YrkesBil.no.
Topp 10: Førstegangsregistrerte nye varebiler pr. modell 1.1.2023-31.12.2023
Periode | Periode året før | ||||||
Nr. | Merke | Modell | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Totalt | 28 673 | 100,00% | 28 307 | 100,00% | 1,29% | ||
1 | Volkswagen | ID.Buzz Cargo | 3 407 | 11,88% | 665 | 2,35% | 412,33% |
2 | Volkswagen | Transporter | 2 841 | 9,91% | 2 674 | 9,45% | 6,25% |
3 | Mercedes-Benz | Vito | 2 513 | 8,76% | 3 255 | 11,50% | -22,80% |
4 | Toyota | Proace City | 1 724 | 6,01% | 1 893 | 6,69% | -8,93% |
5 | Toyota | Proace | 1 601 | 5,58% | 1 992 | 7,04% | -19,63% |
6 | Toyota | Hilux | 1 415 | 4,93% | 940 | 3,32% | 50,53% |
7 | Ford | Transit Connect | 1 102 | 3,84% | 1 107 | 3,91% | -0,45% |
8 | Toyota | Land Cruiser | 1 003 | 3,50% | 1 293 | 4,57% | -22,43% |
9 | Volkswagen | Caddy Maxi | 950 | 3,31% | 1 191 | 4,21% | -20,24% |
10 | Isuzu | D-Max | 892 | 3,11% | 744 | 2,63% | 19,89% |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)