-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Volvo tilbake på topp
Etter flere trøblete år i kjølvannet av Scania har Volvo kjempet seg tilbake til den øverste pallplassen i klassen for lastebiler over 16 tonn.
Seieren kommer neppe som noen overraskelse for den som følger registreringsstatistikken tett.
I de siste ukene frem mot årsskiftet ble det tydelig at Gøteborg hadde overtaket på Södertälje i det norske lastebilmarkedet.
I dag kom den endelige fasiten.
Totalen opp 18,5 prosent
Totalmarkedet for lastebiler over 16 tonn endte på 4.802 biler i 2023, mot 4.051 i 2022, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). En økning på 18,54 prosent.
Volvo har økt sitt volum av nyregistrerte lastebiler med 20,57 prosent, til en markedsandel på 41,13 prosent.
Scania har også økt volumet, men med noe mer beskjedne 6,87 prosent. Samtidig er markedsandelen deres ned fra 42,73 prosent i 2022 til 38,53 prosent i 2023.
Dermed ble det kanskje kake i kantina på Alnabru (Volvo Norges hovedkvarter), mens det muligens kom en og annen glose over lunsjbordene på Skøyen (Norsk Scanias hovedkvarter).
MAN-byks
På plassene bak følger Mercedes-Benz og MAN, der sistnevnte har hatt en formidabel opphenting etter de begredelige 2022-tallene.
Iveco og DAF har også gjort prosentbyks, dog fra lave volumtall.
For ordens skyld skal vi også nevne at det registreres et ikke ubetydelig antall kjøretøy i lastebilklassene under 16 tonn også.
Totalmarkedet fra 3,5 tonn og opp endte på 5.717 lastebiler i 2023 - opp 22,5 prosent fra 4.666 i 2022.
Vi kommer som vanlig tilbake med flere analyser av registreringstallene, med dypdykk i de ulike vektklassene, sammen med fyldige importørintervjuer, i YrkesBil nr. 1 og på YrkesBil.no.
Topp 10: Førstegangsregistrerte nye lastebiler over 16 tonn i Norge 1.1.2023-31.12.2023
Periode | Periode året før | |||||
Nr. | Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Total | 4 802 | 100,00% | 4 051 | 100,00% | 18,54% | |
1 | Volvo | 1 975 | 41,13% | 1 638 | 40,43% | 20,57% |
2 | Scania | 1 850 | 38,53% | 1 731 | 42,73% | 6,87% |
3 | Mercedes-Benz | 431 | 8,98% | 371 | 9,16% | 16,17% |
4 | MAN | 316 | 6,58% | 137 | 3,38% | 130,66% |
5 | Renault | 101 | 2,10% | 95 | 2,35% | 6,32% |
6 | DAF | 75 | 1,56% | 51 | 1,26% | 47,06% |
7 | Iveco | 35 | 0,73% | 15 | 0,37% | 133,33% |
8 | Sany | 12 | 0,25% | 0 | 0,00% | 100,00% |
9 | Sisu | 3 | 0,06% | 3 | 0,07% | 0,00% |
10 | Tatra | 2 | 0,04% | 0 | 0,00% | 100,00% |
Kilde for alle registreringstall: Opplysningsrådet for Veitrafikken