-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Volvo tilbake på topp
Etter flere trøblete år i kjølvannet av Scania har Volvo kjempet seg tilbake til den øverste pallplassen i klassen for lastebiler over 16 tonn.
Seieren kommer neppe som noen overraskelse for den som følger registreringsstatistikken tett.
I de siste ukene frem mot årsskiftet ble det tydelig at Gøteborg hadde overtaket på Södertälje i det norske lastebilmarkedet.
I dag kom den endelige fasiten.
Totalen opp 18,5 prosent
Totalmarkedet for lastebiler over 16 tonn endte på 4.802 biler i 2023, mot 4.051 i 2022, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). En økning på 18,54 prosent.
Volvo har økt sitt volum av nyregistrerte lastebiler med 20,57 prosent, til en markedsandel på 41,13 prosent.
Scania har også økt volumet, men med noe mer beskjedne 6,87 prosent. Samtidig er markedsandelen deres ned fra 42,73 prosent i 2022 til 38,53 prosent i 2023.
Dermed ble det kanskje kake i kantina på Alnabru (Volvo Norges hovedkvarter), mens det muligens kom en og annen glose over lunsjbordene på Skøyen (Norsk Scanias hovedkvarter).
MAN-byks
På plassene bak følger Mercedes-Benz og MAN, der sistnevnte har hatt en formidabel opphenting etter de begredelige 2022-tallene.
Iveco og DAF har også gjort prosentbyks, dog fra lave volumtall.
For ordens skyld skal vi også nevne at det registreres et ikke ubetydelig antall kjøretøy i lastebilklassene under 16 tonn også.
Totalmarkedet fra 3,5 tonn og opp endte på 5.717 lastebiler i 2023 - opp 22,5 prosent fra 4.666 i 2022.
Vi kommer som vanlig tilbake med flere analyser av registreringstallene, med dypdykk i de ulike vektklassene, sammen med fyldige importørintervjuer, i YrkesBil nr. 1 og på YrkesBil.no.
Topp 10: Førstegangsregistrerte nye lastebiler over 16 tonn i Norge 1.1.2023-31.12.2023
Periode | Periode året før | |||||
Nr. | Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Total | 4 802 | 100,00% | 4 051 | 100,00% | 18,54% | |
1 | Volvo | 1 975 | 41,13% | 1 638 | 40,43% | 20,57% |
2 | Scania | 1 850 | 38,53% | 1 731 | 42,73% | 6,87% |
3 | Mercedes-Benz | 431 | 8,98% | 371 | 9,16% | 16,17% |
4 | MAN | 316 | 6,58% | 137 | 3,38% | 130,66% |
5 | Renault | 101 | 2,10% | 95 | 2,35% | 6,32% |
6 | DAF | 75 | 1,56% | 51 | 1,26% | 47,06% |
7 | Iveco | 35 | 0,73% | 15 | 0,37% | 133,33% |
8 | Sany | 12 | 0,25% | 0 | 0,00% | 100,00% |
9 | Sisu | 3 | 0,06% | 3 | 0,07% | 0,00% |
10 | Tatra | 2 | 0,04% | 0 | 0,00% | 100,00% |
Kilde for alle registreringstall: Opplysningsrådet for Veitrafikken