-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Klargjør for rapportering av CO2-utslipp fra norskregistrerte tungbiler
EU stiller for første gang krav til CO2-utslippene fra tunge kjøretøy. Det får konsekvenser også for den norske veitrafikkloven, når utslippene fra norske kjøretøy skal telle med i EUs flåteberegninger.
– Klimakrisen er vår tids største utfordring. I Norge står vegsektoren for nær 20 prosent av de totale utslippene. Det er vi nødt til å gjøre noe med. Derfor samordner vi nå norske krav med EU-regelverket med mål om å redusere CO2-utslipp fra lastebiler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Lovendringen retter seg først og fremst mot bilprodusenter. Tilsvarende regulering er tidligere innført for personbiler og lette varebiler. Det er første gang EU har satt krav til utslipp av CO2 fra biler over 3,5 tonn.
– Det er bra at disse kravene blir innført både i Norge og i EU. Det aller viktigste er selvfølgelig at det er et bra klimatiltak. Men reduserte utslipp fra lastebiler betyr også et mindre forbruk av diesel. Dermed kan transportkostnadene gå ned, noe som kommer både for transportører og forbrukere til gode, sier Nygård.
Kravene til reduserte utslipp gjelder ikke det enkelte kjøretøy, men gjennomsnittlig utslipp for alle kjøretøy fra hver produsent.
Ettersom Norge ikke har produsenter av lastebiler, vil de norske utslippene av CO2 fra lastebiler først og fremst skyldes innsatsen som gjøres fra lastebilprodusentene.
Samferdselsdepartementet har nå sendt forslag til endring av vegtrafikkloven på høring.
Saken gjelder forslag til endring av vegtrafikkloven § 13 b for å etablere nødvendig forskriftshjemmel for å implementere de materielle reglene i to forordninger. Den ene gjelder rapportering av CO2-utslipp, og den andre gjelder krav til reduserte utslipp av CO2 fra tunge kjøretøy.
Lovendringen fører til at norskregistrerte kjøretøy som rapporteres iht. krav i forordning (EU) 2018/956, teller med ved beregning av den enkelte produsents spesifikke utslipp.
Høringsfristen er satt til 4. mars, og du kan lese hele høringen her.