-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania ble størst også i 2022 - men Volvo tar stadig innpå
Gapet mellom de to svenske lastebilmerkene ble betydelig mindre i 2022 enn det var året før.
82 registrerte lastebiler skilte Scania og Volvo på registreringsstatistikken for 2022 som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) offentliggjorde i dag, 2. januar.
Det er betydelig færre enn de 356 bilene som skilte i Scanias favør da 2021 ble talt opp.
Totalmarkedet marginalt opp
I 2022 har Scania hatt en nedgang i antall registrerte lastebiler i Norge på 5,2 prosent, mens Volvo har økt antall registreringer med 12,2 prosent.
Men fremdeles er det altså Scania som kan smykke seg med tittelen markedsleder.
Merk også at tallene vi gjengir her gjelder for kjøretøy i alle vektklasser over 3,5 tonn samlet sett. Den mer finmaskede statistikken for hvert av vektsegmentene skal YrkesBil komme fyldig tilbake til.
Totalmarkedet for lastebiler endte på 4.666 registrerte kjøretøy i 2022, ifølge OFV, og det er en økning på 0,7 prosent fra året før (4.635 kjøretøy).
Største importør
Men om vi ser på tallene på importørnivå kan faktisk Volvo Norge AS slå seg på brystet som den største i antall registrerte lastebiler.
De er nemlig også importør av Renault Trucks, som registrerte 103 lastebiler i fjor.
Legger man dette tallet oppå Volvos egne 1.649 registrerte lastebiler blir det totalt 1.752 lastebiler fra importøren Volvo Norge AS mot 1.731 fra importøren Norsk Scania AS.
Noen store overraskelser videre nedover på listen er det heller ikke, med Mercedes-Benz på tredjeplass og MAN på fjerde.
At Ford befinner seg på femteplass skyldes i all hovedsak versjoner av Transit som er så tunge at de havner i lastebilstatistikken, og ingen nye registreringer av trekkvognen F-Max.
Topp 10 lastebilmerker i 2022 (alle vektklasser over 3,5 tonn):
1. Scania, 1.731
2. Volvo, 1.649
3. Mercedes-Benz, 573
4. MAN, 200
5. Ford, 107
6. Renault, 103
7. Iveco, 90
8. Fiat, 66
9. DAF, 59
10. Maxus, 31
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken