-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dobbeltest av MAN TGA,
nesten like, men bare nesten
Vi har testet MANs nye D20-motor mot den etablerte 12,8 literen. Vi var spente på hvordan den lille motoren ville klare brasene i vår testløype. Ville den bli utklasset av storebror når det gjaldt krefter, men slå den med klar margin på forbruket, eller ville det bli dødt løp?

Den nye D20-motoren til MAN har et slagvolum på bare 10,5 liter, men yter i sterkeste utgave 430 hk. Dreiemomentet er på 2100 Nm fra 1000 til 1400 o/min. Det er faktisk det samme dreiemomentet som den gamle 460-hesteren til MAN har, men sistnevnte er en 12,8 liters motor.
Da vi fikk forespørsel om å kjøre den nye D20-motoren i vår testløype, lurte vi på om vi kunne få teste den mot en MAN med 12,8 liter og 480 hk? Det syntes produsenten hørtes interessant ut og slik ble det.
De to testbilene MAN stilte til rådighet var en MAN TGA 18.430 4x2 (D20-motor) og en MAN TGA 18.480 4x2. Begge var koplet til treakslede semitrailere fra Kögel med aerodynamiske skap. Men selv om begge settene ved første øyekast så ut til å være svært like, var nok det utenpå.
TGA 18.430 var utstyrt med det mindre LX-førerhuset og var i en lettbygd versjon. Det betyr i praksis at trekkvogna var utstyrt med ettlags parabelfjærer foran, en lettere ramme, samt supersingeldekk på bakakselen.
Alt for å få en trekkvogn med egenvekt under 6,5 tonn, en magisk grense for de som kjører bulk og tank på kontinentet. Fjæringen på bakakselen bestod av firebelgers luftfjæring. Bilen var også utstyrt med en gearkasse der høyeste utveksling var 1:1, mens bakakselen hadde 3,08:1 i utveksling.
TGA 18.480 var utstyrt med det store XXL-førerhuset i den påkostede Five Star-utførelsen og var en mer normal trekkvogn med tolags parabelfjærer foran, firebelgers luftfjæring bak, samt en overdrivegearkasse. Utvekslingen på bakakselen var 3,7:1.
Begge bilene hadde skivebremser foran og bak samt TipMatic automatisert gearsystem (ZF AS-tronic), et av de aller beste automatiserte gearsystemene på markedet. Det kan vi slå fast etter flere tester i vår krevende løype.
Begge gearkassene hadde 12 utvekslinger. Når det gjelder totalvekta veide vi begge settene på Solum-vekta i Telemark. 430 hesteren hadde en totalvekt på 39,7 tonn, mens 480 hesteren veide 40,18 tonn.
Les hele testen i YrkesBil nr. 10