-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Mer enn dobling i støtten til lastebiler på elektrisitet og biogass
Enova har så langt i år innvilget støtte for 115 millioner kroner til kjøp av elektriske og biogassdrevne lastebiler. I hele 2020 bevilget de 57 millioner.
Per 30. november var det registrert 58 nye elektriske lastebiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Altså en betydelig økning fra 2020, da tallet var 13 (for hele året).
Flesteparten (alle?) av investeringene i elektriske lastebiler er godt hjulpet av støtte fra Enova.
Det kunne Gunnel Fottland, markedssjef i det statlige støtteorganet, bekrefte på høstens Transport & Logistikk-konferanse.
– Vi har fått god respons på virkemiddelet for tunge kjøretøy, sa hun.
Fottland viste til at de i år har støttet langt flere lastebiler enn noe år tidligere.
– Det beste er når markedet kommer i gang av seg selv, men når det ikke gjør det kan Enova være et nyttig verktøy, sa markedssjefen, men fortsatte:
– Så er det viktig at staten ikke forstyrrer en markedsdrevet utvikling. Når de nye teknologiene begynner å få fotfeste justerer vi støtten, og det gjelder uansett sektor.
Fottland sa Enova merker at deler av markedet for ny teknologi i nyttekjøretøysektoren er i ferd med å løsne:

– Posten gjennomførte nylig sin største bestilling noensinne med 439 nye kjøretøy på el og biogass, og det er et positivt signal til markedet. Prosjektene er støttet av Enova.
– Her er det både lette og tunge nyttekjøretøy som skal tas i bruk over hele landet, og som vil gi erfaringer fra ulike klima og miljø. Det er nyttig for alle som fremdeles står i valget mellom et fossilt eller et nullutslippskjøretøy å kunne dra nytte av denne type erfaringer, sa Fottland.
Samtidig ønsker hun flere prosjekter, spesielt innenfor transport.
– Det er spesielt to egenskaper vi ser etter, utover at det skal være kostnadseffektiv gjennomføring av prosjektet. Det ene er hvor innovativt prosjektet er og det andre hvor stort potensialet er for å spre teknologien eller løsningen videre ut i markedet, sa Fottland.