-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Nikola åpner fabrikk i Tyskland og velger Bosch som partner
15. september åpner Nikola offisielt sin fabrikk i Ulm i Tyskland. Samtidig melder selskapet at Bosch skal levere brenselceller til hydrogenlastebilene.
For ganske nøyaktig ett år siden fortalte det amerikanske lastebilselskapet Nikola at de hadde inngått et partnerskap med General Motors (GM). Greia var at sistnevnte skulle forsyne førstnevnte med brenselcelle- og batteriteknologi.
Kort tid etterpå dukket det opp sterke anklager mot Nikola om grovt bedrageri, og den karismatiske gründeren Trevor Milton valgte som en direkte konsekvens å trekke seg som styreleder.
Nå tyder det på at GM er ute av dansen som leverandør. Hvem som har slått opp med hvem fremstår imidlertid noe uklart, men det er selvsagt lov å spekulere.
Nikola melder i alle fall nå at de har tegnet en avtale med Bosch, et selskap som lenge har hatt eierandel i Nikola, om leveranser av brenselceller, luftkompressorer og kontrollenheter med tilhørende sensorer til hydrogendrevne trekkvogner som skal i produksjon i 2023.
Utstyret skal i første omgang benyttes i modellen Tre, bygget med basis i Iveco S-Way, som i USA defineres som en Klasse 8-bil for regionaltransport. Modellen skal bygges både ved Nikloas fabrikk i Coolidge (Arizona) og Ulm (Tyskland), og får en oppgitt rekkevidde på inntil 800 kilometer.
Den noe større modellen Nikola Two, som er beregnet for det amerikanske markedet, skal også benytte teknologien fra Bosch, opplyses det i en pressemelding, og oppgis med en rekkevidde på 1.450 kilometer.
Lastebilene skal leveres med effekter på mellom 200 og 300 kW (270 og 400 hestekrefter).
Nikola opplyser at de allerede er i gang med test av prototyper med utstyret fra Bosch, og at videre testing og kunde-pilotforsøk er på agendaen.
Samtidig er det verdt å minne om at Nikola, til tross for enorm oppmerksomhet helt siden de i 2016 viste sin spektakulære trekkvogn One, ikke har levert ut en eneste produksjonsbil til kunde ennå.
Interessant å notere er det også at mens Nikola fra starten av har fremstilt seg som en pioner innen brenselcelleteknologi fremstår det i dag rimelig diffust hvilken teknologi de selv har utviklet og skal bidra med. Det later til at mange av de viktigste komponentene skal leveres av utenforstående.
Samtidig som Bosch-samarbeidet ble kjent har Nikola bekjentgjort at fabrikken i Ulm skal få sin offisielle åpning 15. september. Dette er en joint venture med partneren Iveco som har hatt fabrikk i Ulm i mange år.
30. juni i år publiserte Nikola selv bilder på Twitter fra prøveproduksjonen av den batterielektriske versjonen av modellen Tre.
Iveco Norge har tidligere bekreftet overfor YrkesBil at det er de som skal stå for import og salg av Nikola i Norge.
I et stort intervju med YrkesBil rundt årsskiftet sa Helene Norman-Dupuy, country manager i Iveco Norge AS, at de jobber med planene for lanseringen.
– Lanseringsplanene for Norge er under utforming, men jeg kan si at vi håper å levere batteridrevne Nikola i løpet av 2022 – uten at dette kan bekreftes på nåværende tidspunkt, sa hun.