-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Statens vegvesen ber om lade-innspill for kjøretøy og maskiner
Inviterer entreprenørbransjen til å komme med innspill om lading av kjøretøy og maskiner som brukes i driften av riksvegene.
Hvordan bør forretningsmodellen være? Kan infrastrukturen deles med andre? Bør man satse på faste eller mobile løsninger? Hvordan kan det bli enklere for store og små entreprenører å delta i omstillingen til utslippsfri drift?
Høringsfrist 10. juni
Dette er bare noen av spørsmålene Statens vegvesen ber om svar på i høring, som ble kunngjort i Doffin før helga. Fristen for å komme med innspill er mandag 10. juni.
Innspillene skal brukes i arbeidet med rullering av Drift og vedlikeholdsdivisjonens klimastrategi og handlingsplan, blant annet når det gjelder krav i framtidige driftskontrakter.
– Statens vegvesen har sett på utfordringer og muligheter knyttet til lading av kjøretøy og maskiner. Det er en del usikkerhet på området, og teknologien endrer seg raskt. Derfor ønsker vi dialog, slik at bransjen kan kommentere og korrigere våre planer, sier direktør for klima og bærekraft, Edvard Sandvik.
Vil ha synspunkter
I tillegg til de generelle spørsmålene, har Statens vegvesen en lang rekke konkrete tekniske spørsmål til ladeaktører og leverandører av kjøretøy og maskiner, blant annet om hvordan de ser for seg utviklingen de neste 2-3 årene, når det er realistisk å ta i bruk megawattlading (MCS-standard) i Norge, og om ladehastigheter.
Entreprenørene utfordres blant annet til å komme med synspunkter på depotlading.
– Vi beklager at høringsfristen er kort denne gangen, men vi har som ambisjon å få bearbeidet innspillene mest mulig før sommerferien. For at Statens vegvesen skal få et godt grunnlag for å arbeide videre med dette, håper jeg at mange i bransjen tar seg tid til å komme med sine erfaringer og synspunkter nå, sier Edvard Sandvik.
I tillegg til kunngjøringen på Doffin, er høringsinvitasjonen sendt til bransjeorganisasjoner for driftsentreprenører, ladeoperatører, ladeutstyr, kjøretøy og maskin, produsenter
LES OGSÅ:
-
Investerer 20 millioner årlig på utvikling av ladeløsninger
-
NLFs fem krav til ny regjering: – Lastebilnæringa må tas på alvor
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
MAN og Eviny med ladesamarbeid i Norge
-
Megawatt truckstasjon: Lader 700 lastebiler per dag
-
Bransjen lanserer Veikart mot 2030 for nyttekjøretøy
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
Enova: – Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler
-
Superlader på Brenner
-
Scania klare for Megawatt-lading