-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Statens vegvesen ber om lade-innspill for kjøretøy og maskiner
Inviterer entreprenørbransjen til å komme med innspill om lading av kjøretøy og maskiner som brukes i driften av riksvegene.
Hvordan bør forretningsmodellen være? Kan infrastrukturen deles med andre? Bør man satse på faste eller mobile løsninger? Hvordan kan det bli enklere for store og små entreprenører å delta i omstillingen til utslippsfri drift?
Høringsfrist 10. juni
Dette er bare noen av spørsmålene Statens vegvesen ber om svar på i høring, som ble kunngjort i Doffin før helga. Fristen for å komme med innspill er mandag 10. juni.
Innspillene skal brukes i arbeidet med rullering av Drift og vedlikeholdsdivisjonens klimastrategi og handlingsplan, blant annet når det gjelder krav i framtidige driftskontrakter.
– Statens vegvesen har sett på utfordringer og muligheter knyttet til lading av kjøretøy og maskiner. Det er en del usikkerhet på området, og teknologien endrer seg raskt. Derfor ønsker vi dialog, slik at bransjen kan kommentere og korrigere våre planer, sier direktør for klima og bærekraft, Edvard Sandvik.
Vil ha synspunkter
I tillegg til de generelle spørsmålene, har Statens vegvesen en lang rekke konkrete tekniske spørsmål til ladeaktører og leverandører av kjøretøy og maskiner, blant annet om hvordan de ser for seg utviklingen de neste 2-3 årene, når det er realistisk å ta i bruk megawattlading (MCS-standard) i Norge, og om ladehastigheter.
Entreprenørene utfordres blant annet til å komme med synspunkter på depotlading.
– Vi beklager at høringsfristen er kort denne gangen, men vi har som ambisjon å få bearbeidet innspillene mest mulig før sommerferien. For at Statens vegvesen skal få et godt grunnlag for å arbeide videre med dette, håper jeg at mange i bransjen tar seg tid til å komme med sine erfaringer og synspunkter nå, sier Edvard Sandvik.
I tillegg til kunngjøringen på Doffin, er høringsinvitasjonen sendt til bransjeorganisasjoner for driftsentreprenører, ladeoperatører, ladeutstyr, kjøretøy og maskin, produsenter
LES OGSÅ:
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør
-
Planlegger 7-8 nye ladestasjoner for storbil hvert år fremover
-
Har millioner i støttemidler til ladeløsninger – men nesten ingen søkere
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler