-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det blir mye Buzz hos Mesta fremover
Mesta har kjøpt 60 varebiler av VW ID. Buzz. Ingen har gått til innkjøp av flere i Norge.
I pressemeldingen hevder Mesta å ha satt «norgesrekord i elektriske varebiler».
Det kan nok være å tøye sannheten litt langt. Så spørs det selvsagt hva de legger i det, men det finnes aktører som har kjøpt flere elvarebiler.
Deriblant NBT som YrkesBil tidligere har omtalt, de har etter eget utsagn kjøpt totalt 85 Ford E-Transit.
Men at ingen har kjøpt flere ID. Buzz Cargo i ett jafs i Norge, enn det Mesta har gjort, er de nok på trygg grunn for å hevde.
– Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.
Skal redusere utslipp
Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har konsernet om lag 1.000 varebiler i sin bilpark. Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt.
– Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, bekrefter maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård.
Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Tilstrekkelig rekkevidde
– Ja, Mesta har satt norgesrekord i anskaffelse av elektriske varebiler av denne typen, bekrefter Trond Bergan, salgsrepresentant nyttekjøretøy hos Volkswagen.
Det er ingen som har bestilt så mange av ID. Buzz Cargo som Mesta har gjort, opplyser han.
Disse bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).
– Disse varebilene skal gå 30.000 kilometer årlig, og for de aller fleste oppgaver vil dette være tilstrekkelig rekkevidde, mener Tore Ødegård.
Snart firehjulsdrift
Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulsdrift, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulsdrift av denne typen.
– Vi kunne ikke vente på firehjulstrekkere, for vi ville teste ut dette nå, men vi kjøper firehjulstrekkerne når de er tilgjengelig i markedet. Og vi ser fortløpende på andre varebiler som også kan levere etter våre krav, sier Tore Ødegård i Mesta.
Innredningen til bilene er levert av ETAC.