-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Det blir mye Buzz hos Mesta fremover
Mesta har kjøpt 60 varebiler av VW ID. Buzz. Ingen har gått til innkjøp av flere i Norge.
I pressemeldingen hevder Mesta å ha satt «norgesrekord i elektriske varebiler».
Det kan nok være å tøye sannheten litt langt. Så spørs det selvsagt hva de legger i det, men det finnes aktører som har kjøpt flere elvarebiler.
Deriblant NBT som YrkesBil tidligere har omtalt, de har etter eget utsagn kjøpt totalt 85 Ford E-Transit.
Men at ingen har kjøpt flere ID. Buzz Cargo i ett jafs i Norge, enn det Mesta har gjort, er de nok på trygg grunn for å hevde.
– Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.
Skal redusere utslipp
Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har konsernet om lag 1.000 varebiler i sin bilpark. Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt.
– Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, bekrefter maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård.
Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Tilstrekkelig rekkevidde
– Ja, Mesta har satt norgesrekord i anskaffelse av elektriske varebiler av denne typen, bekrefter Trond Bergan, salgsrepresentant nyttekjøretøy hos Volkswagen.
Det er ingen som har bestilt så mange av ID. Buzz Cargo som Mesta har gjort, opplyser han.
Disse bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).
– Disse varebilene skal gå 30.000 kilometer årlig, og for de aller fleste oppgaver vil dette være tilstrekkelig rekkevidde, mener Tore Ødegård.
Snart firehjulsdrift
Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulsdrift, først senere i år vil det være mulig å bestille firehjulsdrift av denne typen.
– Vi kunne ikke vente på firehjulstrekkere, for vi ville teste ut dette nå, men vi kjøper firehjulstrekkerne når de er tilgjengelig i markedet. Og vi ser fortløpende på andre varebiler som også kan levere etter våre krav, sier Tore Ødegård i Mesta.
Innredningen til bilene er levert av ETAC.