GODE BUSSER: Når Olav Dårflot (t.v.) trer ut av bussbransjen etter 45 år, de siste 12 som leder av bussavdelingen i Norsk Scania, er han glad det er nettopp Espen Fremstad som tar over styringen.
GODE BUSSER: Når Olav Dårflot (t.v.) trer ut av bussbransjen etter 45 år, de siste 12 som leder av bussavdelingen i Norsk Scania, er han glad det er nettopp Espen Fremstad som tar over styringen.

Sjefsbytte i bussavdelingen hos Norsk Scania

De vokste begge opp med en far som var bussjåfør, og de har begge erfaring fra drift av busselskaper. Nå overlater Olav Dårflot sjefsstolen i bussavdelingen hos Norsk Scania til Espen Fremstad.

At hele yrkeslivet skulle tilbringes i bussbransjen, det hadde ikke Olav Dårflot sett for seg da han som 21-åring startet i sommerjobb hos Nordfjord og Sunnmøre Billag i mai 1979.

Men når 65-åringen nå forbereder seg på en ny tilværelse som pensjonist fra 1. mai 2024, etter først å ha passert 66 måneden før, er han glad for at det ble nettopp bussbransjen.

– Da jeg var ferdig med gymnaset og militæret tenkte jeg nok mer i retning av videreutdanning innen økonomi og regnskap. Men den sommerjobben jeg tok fatt på i 1979, den varte i 26 år. Så har det blitt nær 19 år i Norsk Scania etter det. Og jeg har ikke angret et sekund, sier Dårflot til YrkesBil.

EPLET OG STAMMEN: På kontorveggen har Olav Dårflot, leder av Norsk Scanias bussavdeling, en gammel Scania-annonse, der faren Ingolf Dårflot smiler som fornøyd bussjåfør med godt humør.
EPLET OG STAMMEN: På kontorveggen har Olav Dårflot, leder av Norsk Scanias bussavdeling, en gammel Scania-annonse, der faren Ingolf Dårflot smiler som fornøyd bussjåfør med godt humør.

Historie på veggen

Buss har ikke bare vært en del av hele yrkeslivet for Dårflot.

Interessen for kjøretøyene og bransjen startet i barneårene, da faren Ingolf Dårflot var sjåfør i Nordfjord og Sunnmøre Billag. Han kjørte ekspressbuss mellom Stryn og Otta, på nye Strynefjellsveien. Scania, selvsagt.

På sjefskontoret i bussavdelingen hos Norsk Scania på Kløfta har sønnen Olav til alt overmål en gammel svart-hvit Scania-annonse hengende på veggen, der faren figurerte som fornøyd kunde. Snakk om å slutte sirkelen.

Sommerjobben i 1979 var egentlig som sjåfør og turistguide. Men med interesse for tall og økonomi havnet Olav Dårflot fort på kontoret med regnskap, og ble etter hvert regnskapssjef og økonomisjef. Fra 1994 ble han trafikksjef med ansvar for hele driften.

Tidlig på 2000-tallet eide Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane først Nordfjord og Sunnmøre Billag, så kjøpte de Ottadalen Billag, og fusjonerte disse til selskapet Fjord 1 Nordfjord Ottadalen.

– Da fikk jeg trafikksjefansvaret for hele selskapet, fra Stadtlandet i nordvest og helt ned til Lillehammer. Det var ikke småtteri, forteller han.

SCANIA-FAMILIE: Ingolf Dårflot (til høyre) skal nok ha en del av 'skylden' for at sønnen Olav Dårflot fikk et liv i bussbransjen.
SCANIA-FAMILIE: Ingolf Dårflot (til høyre) skal nok ha en del av "skylden" for at sønnen Olav Dårflot fikk et liv i bussbransjen.

Totalt forandret bransje

I 2005 gikk familiens flyttelass til Østlandet, og da fikk han jobb i bussavdelingen i Norsk Scania som ettermarkedskonsulent.

Han var innom Fleet Sales for lastebiler fra 2010-2011, og fra september 2011 har han hatt lederansvaret for bussavdelingen.

– Jeg har hele veien fått utvikle meg i bedriftene jeg har jobbet i, med stadig nye utfordringer. Ellers hadde jeg sikkert ikke blitt værende så lenge. Men det har vært spennende og interessant, sier han.

– Ikke rent lite har forandret seg på produkt- og bransjesiden i løpet av disse årene heller?

– Nei, det kan du trygt si. Bussbransjen, med bussanbudene og måten å drive på, er totalt forandret. Jeg fikk ikke oppleve anbudsutsettingen som trafikksjef, for disse rutene var ikke satt ut på anbud ennå. Det var da jeg kom til Scania jeg ble kjent med anbud, og da satt jeg på andre siden av bordet. Det var mye å sette seg inn i. Nå er jo det aller meste i bussbransjen satt ut på anbud, sier Olav Dårflot.

– Teknologiutviklingen i bussene er også formidabel, og vi er ennå bare i starten av elektrifiseringen, legger han til.

NY SJEF: Den som får ansvar for å følge opp i fortsettelsen av den rivende utviklingen, er Espen Fremstad. Han startet i Scania 1. mars i år, og kom fra stilling som operativ leder i flytårnet i Brønnøysund.
NY SJEF: Den som får ansvar for å følge opp i fortsettelsen av den rivende utviklingen, er Espen Fremstad. Han startet i Scania 1. mars i år, og kom fra stilling som operativ leder i flytårnet i Brønnøysund.

Entusiastisk etterfølger

Formelt tar Espen Fremstad over som leder av bussavdelingen fra 1. januar 2024, mens Olav Dårflot da går over i en rolle som seniorkonsulent.

Men det var heller ingen tilfeldighet at Fremstad havnet i bussbransjen, og hos nettopp Scania.

I likhet med Dårflot stiftet han også kjennskap med bussbransjen lenge før han hadde lov til å kjøre noe som helst. Med en far som var bussjåfør og senere disponent i Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (som etter hvert ble kjøpt opp av Connex, og ble til Veolia og de siste avartene lever i dag i Boreal), var veien kort.

– Så tidlig jeg kunne, etter jeg fikk sertifikat, begynte jeg å kjøre buss. Først kjørte jeg et par år i TromsBuss, og senere i FFR og Veolia i Nordkapp-trafikken. Jeg har nok kjørt flere tusen transfer mellom cruiseskip i Honningsvåg og Nordkapp-platået, forteller Fremstad til YrkesBil.

Han var også med sin far i en trafikklederfunksjon, og kjørte i mange år lastebil på Østlandet i vintersesongene.

– Jeg har vært Scania-entusiast lenge. Det startet nok med at en i hjembygda kjøpte en 142 tidlig på 1980-tallet. Faren min kjørte også en Scania 111 i en periode. I min sjåførkarriere gikk jeg fra 7,5-tonners Nissan og sluttet på Scania R 620, så da jeg etter hvert så etter noe nytt å jobbe med var det naturlig å se mot transportbransjen og spesielt Scania, forteller Fremstad.

– Var det planen hele tiden at du skulle ta over sjefsstolen?

– Nei, jeg ble ansatt for å drive litt pionervirksomhet med tanke på det nye som skal skje innen elektrifisering, og være en selger og produktspesialist på den biten. Samtidig har det skjedd ting i bransjen, blant annet fabrikknedleggelse i Polen, som gjør at vi enn så lenge har et litt smalere produktutvalg enn tenkt på dette området. Da det ble kjent at Olav skulle pensjonere seg, fattet jeg imidlertid raskt interesse, sier Fremstad.

EGNE LOKALER: Bussavdelingen til Norsk Scania flyttet inn i A-K Maskiners tidligere lokaler på Kløfta i 2021.
EGNE LOKALER: Bussavdelingen til Norsk Scania flyttet inn i A-K Maskiners tidligere lokaler på Kløfta i 2021.

Mye på gang

Bussavdelingen i Norsk Scania teller i dag tre personer på salg og en i støtteavdelingen som jobber dedikert med buss.

Inkludert to på teknisk avdeling er det totalt seks personer som jobber dedikert med buss i Norsk Scania, mens det i tillegg er flere som jobber med fellesfunksjoner for buss og lastebil.

Olav Dårflot er glad det er nettopp Fremstad som skal ta over.

– Jeg så en liten bit av meg selv i Espen, med mye lik bakgrunn som meg. Den bakgrunnen jeg har fra drift – og med ansvar for innkjøp av busser – har vært gull verdt her på andre siden av bordet. Man får en større forståelse av kundene, deres problemer og hvor skoen trykker. Man skal være selger, men også en god rådgiver, sier Dårflot.

PRISGITT PRODUKTPALETTEN: Espen Fremstad er tydelig på at ambisjonene for tiden fremover i stor grad styres av tilgangen på relevante produkter.
PRISGITT PRODUKTPALETTEN: Espen Fremstad er tydelig på at ambisjonene for tiden fremover i stor grad styres av tilgangen på relevante produkter.

– Vi har nå en begrensning i et smalt produkttilbud, det er bare å erkjenne. Samtidig satser vi på tur- og ekspressegmentet, og har ambisjoner om å ta store deler av det markedet. Vi er i en mellomfase. De store volumene kommer i anbud – og vi har ingen store leveringer i 2024, sier Fremstad.

Samtidig påpeker han at Scania nettopp har lansert chassiset for laventre elektrisk buss, og produsenten har varslet et komplett program av elektriske chassiser fremover.

– 4x2 er bare starten. Dette er den store utviklingen vi går og venter på. Ellers er det de kjente produktene, med Scania Touring turbuss og Scania Higer A30 på forstad, og vi leverer chassis til flotte turbusser fra Irizar, sier Fremstad.

Venter gjør de også på den første bussen som kjører på flytende gass. Den skal kjøre for Oslobuss og ble vist blant annet på høstens Busworld i Brussel. 

Bussen bygges på Scania chassis og har en motor på 410 hestekrefter.

– Med biogass synes vi dette er en god og bærekraftig løsning, som kan kjøre dobbelt så langt som en elbuss. Det blir bra, sier Fremstad.

Powered by Labrador CMS