-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Først på flytende biogass
Scania skal levere Norges første turbuss med 13-liters gassmotor for flytende biogass. Det blir ifølge produsenten første turbuss i Norge med en klimanøytral drivlinje og lang rekkevidde.
Bussen skal vises frem for første gang under messen Transport & Logistikk på Lillestrøm i slutten av september. Den er bygget på et 3-akslet Scana Irizar i6S-chassis med 55 passasjerseter, pluss sjåfør- og guidestol. Det er OsloBuss som har bestilt og får premierebussen.
Med en 730-liters gasstank for flytende gass har fabrikken oppgitt at rekkevidden skal være over 1000 kilometer mellom hver fylling. Gasstanken på bussen er plassert nede i bagasjerommet på venstre side.
Stor interesse
– Vi opplever en økende interesse for denne typen busser. Det er første gang vi kan tilby kundene våre en klimanøytral turbuss med lang rekkevidde, sier Espen Fremstad, som skal levere bussen.
Det er flest kunder i turbussmarkedet som så langt har vist interesse for den nye motoren. Men interessen er gryende både i langrute- og ekspressmarkedet. Flere norske kunder har allerede skrevet intensjonsavtaler på tilsvarende busser.
Scania fremhever OsloBuss som en kunde med fokus på utslipp og bærekraft. De har ytterligere fem busser med samme motor og drivlinje i bestilling. Alle skal bygges hos Irizar i Spania, og de vil komme i litt forskjellige konfigurasjoner.
Stor motor
Det er Scanias OC13 motor som brukes i bussen. Gassmotoren yter 410 hestekrefter og har et dreiemoment på 2000 Nm. Dette er den samme motoren som Scania i flere år har levert i lastebiler.
Den 14 meter lange bussen er bygget med universell utforming. Det betyr egen rullestolheis montert over drivakslingen i tillegg til tilpassede rullestolinnfestinger inne i bussen. Disse kan brukes ved å fjerne en stolrekke som sitter på hurtigfester.
Stor rammeavtale
Mandag 18.september annonserte Scania og bussoperatøren Flix et langsiktig partnerskap for å redusere CO2-utslippene. De to selskapene ser dette samarbeidet som en mulighet til å akselerere overgangen til bærekraftig mobilitet ved å utvikle nye løsninger og påvirke utformingen av den nødvendige infrastrukturen. Det skal gi mer bærekraftige langdistansereiser.
Første mål for de to selskapene å sette opptil 50 LNG-busser fra Flix-busspartnerne i trafikk. Teknologien som er utviklet og produseres av Scania gjør det mulig å bruke både LNG (naturgass) og LBG (biogass) om hverandre for å lette overgangen til den mest bærekraftige gassløsningen.
Fleksibel
I den innledende fasen av prosjektet kan bussene kjøre på ulike drivstoffblandinger av bio og fossil opprinnelse. Målet med prosjektet er å gradvis øke andelen flytende biogass (LBG) fra organisk avfall inntil bussene kun kjører på biogass. Det vil resultere i et forventet CO2-utslippsreduksjon på rundt 80% i snitt. Dette målet faller innenfor Scanias og Flix sine langsiktige mål om karbonnøytralitet.
Ved å bytte til lokalprodusert flytende biogass som drivstoff, kan operatører redusere klimapåvirkning betydelig. Luftkvaliteten generelt påvirkes også positivt ved bruk av Scanias gassmotorer. Det vil redusere utslipp av partikler og nitrogenoksider (NOx), og gi stillere busser. Dette kommer både sjåfører, passasjerer og samfunnet til gode.
Rask leveranse
Leveransen av bussene forventes å være gjennomført innen utgangen av 2025. Det er den globale buss- og turbussprodusenten Irizar som integrerer sitt busspåbygg Irizar i6s Efficient med Scania-chassiset. Dette er samme type buss som de nye bussene til OsloBuss er bygget på.
FlixBus ble etablert i 2013 i München i Tyskland, og konsernet har i dag virksomhet i 38 land og transporterer 62 millioner mennesker i året. FlixBus startet i 2018 et pilotprosjekt med helelektriske langdistansebusser, og i 2021 tok de i bruk EUs første langdistansbuss med biogass som drivstoff. Morselskapet Flix driver også togselskapet FlixTrain.