-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Enklere og billigere
To eksempler er kanskje for lite til å kalle det en trend – men vi kan jo håpe at stadig flere begynner å tenke enklere og billigere.
Det er ikke lenge siden vi fortalte om Jeff Bezos (Amazon) og hans spennende pick-up prosjekt, Slate. Den bilen der høyttalere eller lakk er ekstrautstyr og hvor du etter hvert kan bygge den om til en SUV.
Her er en annen bil som følger samme oppskrift:
Workhorse W56 er en Klasse 5 og 6 tung varebil med kapasitet på 4,5 tonn og/eller 28 kubikk, der beskrivelsen høres ut som den solide, pålitelige gampen som kommer til å gjøre en solid dags innsats, uten noe jåleri, og så vender tilbake til stallen der den inntar et veldig beskjedent måltid.

Gammel historie
Workhorse kommer fra en elbilprodusent som heter Pritchard, som forteller at de ble stiftet i 1913.
Det stemmer nok, men jeg aner ikke noe om den bakgrunnen. Imidlertid kunne de vel via omveier også hevdet 1902, for i bakgrunnen synger både International Harvester og Navistar som de etter en stund ble til.
Det var i den perioden de solgte en avdeling de hadde som het Workhorse som etter hvert har duppet i vannskorpen i mange sammenheng.
Skriver du Workhorse i søkerfeltet vårt vil det dukke opp ganske mange historier, men det er nå – etter at den ble vist på ACT-utstillingen i Anaheim i sommer - at den virkelig begynner å samle oppmerksomhet.
Her har vi en bil som ikke forsøker å skryte på seg cutting edge teknologi eller vegg-til-vegg oppkoblings-finesser.
I stedet presenterer den seg som en samling med kjent og pålitelig teknologi som sammen sørger for å bli et verktøy som produserer og som man kan stole på – og som tilfeldigvis blir drevet av elektroner.
Ikke interessant for Norge
Selv om den ser ut som en vanlig Step Van har den et helt annerledes chassis, med batteriet integrert ganske langt bak, og en innkjøp e-aksel for bakhjulsdrift. Karosseriet et bygget av komposit-materialer, enkel sammensetting og enkelt vedlikehold.

Batteriet er på 118 kWt og driver en motor på max. 395 hk med oppgitt rekkevidde på 250 km. e-Akselen kommer fra Linamar-McLaren og det hele benytter en 690 V arkitektur.
Tomvekten er på 5.900 kg og med kapasitet på 4.500 kg last snakker vi totalvekt litt over 11.000 kg.
Varekassen måler 5300 x 2300 x 2200 mm, som vel gir ca. 27 kubikkmeter. Lengden kan imidlertid økes – man planlegger tre forskjellige akselavstander.
Bilen er overhodet ikke interessant for Norge (eller Europa) – bortsett fra at kanskje viser oppskriften seg så brukbar at også kundene vil vise produktet litt oppmerksomhet.
Det vil i sin tur kanskje inspirere andre produsenter til å holde beina på jorden når de planlegger nye produkter.
Autonomi og konnektivitet er vel og bra, men kanskje ikke alltid og for alle?