-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
EuroNCAP kollisjonstest
Fiat Ducato på topp, Nissan Interstar får strykkarakter
EuroNCAP har testet et antall varebiler basert på nytt regelverk innført fra i år. Resultatene er svært variable.
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen har mange års erfaring med testing av personbiler, men varebiler ble først satt under lupen fra 2021. Siden den gang er kravene skjerpet, og nå er årets resultater for 18 varebiler klare.
Fiat Ducato fikk som eneste varebil Platina rating i fjor. Også i år topper den resultatlisten, men skjerpede krav gjør at den ramler ned til Gull.
Nissan Interstar opprettholder sin bunnkarakter grunnet manglende sikkerhetsutstyr og får den tvilsomme ratingen «Ikke Anbefalt» av organisasjonen.
Den eneste modellen som oppnår Gull tillegg til Fiat Ducato, er Ford Transit. Mercedes Vito ramler fra Gull til Sølv, og på dette nivået finner vi også Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter og Crafter, samt Renault Trafic og Nissan Primastar.
De som oppnår Bronse-karakter er Citroën Jumpy og Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro og Movano, Peugeot Expert og Boxer samt Renault Master og Toyota ProAce.
Selv om varebiler av ulike merker produseres på felles samlebånd, kan de være ulikt utstyrt når det gjelder elektroniske hjelpemidler (ADAS) som skal hindre eller redusere omfanget av en kollisjon. Spesielt fremhever EuroNCAP at myke trafikanter er mer utsatt når biler mangler ADAS.
I fremtidsplanene til EuroNCAP ligger det at varebiler fra 2026 må ha tilsvarende nivå av sikkerhetsutstyr som personbiler. De har også planer om å innføre tester av tyngre lastebiler.
Se komplett tabell fra EuroNCAP under.