-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

EuroNCAP kollisjonstest
Fiat Ducato på topp, Nissan Interstar får strykkarakter
EuroNCAP har testet et antall varebiler basert på nytt regelverk innført fra i år. Resultatene er svært variable.
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen har mange års erfaring med testing av personbiler, men varebiler ble først satt under lupen fra 2021. Siden den gang er kravene skjerpet, og nå er årets resultater for 18 varebiler klare.
Fiat Ducato fikk som eneste varebil Platina rating i fjor. Også i år topper den resultatlisten, men skjerpede krav gjør at den ramler ned til Gull.
Nissan Interstar opprettholder sin bunnkarakter grunnet manglende sikkerhetsutstyr og får den tvilsomme ratingen «Ikke Anbefalt» av organisasjonen.
Den eneste modellen som oppnår Gull tillegg til Fiat Ducato, er Ford Transit. Mercedes Vito ramler fra Gull til Sølv, og på dette nivået finner vi også Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter og Crafter, samt Renault Trafic og Nissan Primastar.
De som oppnår Bronse-karakter er Citroën Jumpy og Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro og Movano, Peugeot Expert og Boxer samt Renault Master og Toyota ProAce.
Selv om varebiler av ulike merker produseres på felles samlebånd, kan de være ulikt utstyrt når det gjelder elektroniske hjelpemidler (ADAS) som skal hindre eller redusere omfanget av en kollisjon. Spesielt fremhever EuroNCAP at myke trafikanter er mer utsatt når biler mangler ADAS.
I fremtidsplanene til EuroNCAP ligger det at varebiler fra 2026 må ha tilsvarende nivå av sikkerhetsutstyr som personbiler. De har også planer om å innføre tester av tyngre lastebiler.
Se komplett tabell fra EuroNCAP under.
