-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

EuroNCAP kollisjonstest
Fiat Ducato på topp, Nissan Interstar får strykkarakter
EuroNCAP har testet et antall varebiler basert på nytt regelverk innført fra i år. Resultatene er svært variable.
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen har mange års erfaring med testing av personbiler, men varebiler ble først satt under lupen fra 2021. Siden den gang er kravene skjerpet, og nå er årets resultater for 18 varebiler klare.
Fiat Ducato fikk som eneste varebil Platina rating i fjor. Også i år topper den resultatlisten, men skjerpede krav gjør at den ramler ned til Gull.
Nissan Interstar opprettholder sin bunnkarakter grunnet manglende sikkerhetsutstyr og får den tvilsomme ratingen «Ikke Anbefalt» av organisasjonen.
Den eneste modellen som oppnår Gull tillegg til Fiat Ducato, er Ford Transit. Mercedes Vito ramler fra Gull til Sølv, og på dette nivået finner vi også Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter og Crafter, samt Renault Trafic og Nissan Primastar.
De som oppnår Bronse-karakter er Citroën Jumpy og Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro og Movano, Peugeot Expert og Boxer samt Renault Master og Toyota ProAce.
Selv om varebiler av ulike merker produseres på felles samlebånd, kan de være ulikt utstyrt når det gjelder elektroniske hjelpemidler (ADAS) som skal hindre eller redusere omfanget av en kollisjon. Spesielt fremhever EuroNCAP at myke trafikanter er mer utsatt når biler mangler ADAS.
I fremtidsplanene til EuroNCAP ligger det at varebiler fra 2026 må ha tilsvarende nivå av sikkerhetsutstyr som personbiler. De har også planer om å innføre tester av tyngre lastebiler.
Se komplett tabell fra EuroNCAP under.
