-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Flere kvinner tar førerkort på buss og lastebil
En bussjåfør er ikke lenger bare en mann med godt humør. Stadig flere kvinner tar førerkort på buss og lastebil. På ti år har andelen kvinner som har tatt førerkort på tung lastebil økt med 27 prosent, og på buss med 21 prosent, viser tall fra Transportbedriftenes Landsforening.

– Transportnæringen har de siste årene hatt behov for tilgang på arbeidskraft og det er bare naturlig at kvinnene gyver løs på denne mannsbastionen også. Lastebil- og bussjåføryrket er et selvstendig yrke og det ser ut til at stadig flere kvinner oppdager fordelene nettopp i det, forklarer direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening. Han hilser utviklingen velkommen.
Mer enn diesel
Transportbransjen vil likevel være ganske mannsdominert en stund til. Av de 4100 og 7800 som tok førerkort på henholdsvis buss og tung lastebil i fjor, var litt over fem prosent kvinner.
Hos busselskapet Gaia i Bergen ble den første kvinnelige sjåføren ansatt i 1977. I dag er andelen oppe i 14 prosent:
– Det er positivt for et hvert yrke at andelen kommer opp i minst 10–15 prosent. For vår del blir arbeidsmiljøet bedre og mer allsidig, det blir fokus på mer enn diesel, motor og dekk, sier viseadministrerende direktør Geir Olav Mandt i Gaia til nyhetsbyrået Newswire.
10 prosent kvinner
Morten Kjeldsberg i Transportbransjens Opplæringskontor er enda mer spesifikk:
– Vi erfarer at kvinner ofte er bedre enn menn på behandling av både kunder, gods og passasjerer. Og vi ønsker gjerne flere inn i bransjen, sier Kjeldsberg.
Han opplyser at det er en klar tendens at flere kvinner søker seg til transportbransjen og anslår kvinneandelen i dag til å være rundt 10 prosent, fordelt på sjåfører, lagerarbeidere, terminaladministrasjon og gjenvinning.
Transportbransjen sysselsetter i dag rundt 250 000 mennesker.
- Hvert år er det behov for omkring 12 000 nye ansatte, blant annet på grunn av naturlig avgang. Det er dermed alltid et stort behov for dyktige folk, sier Kjeldsberg.